SP steunt Burgerinitiatief Geen Verkoop Utrechtse Bus

5 januari 2006

SP steunt Burgerinitiatief Geen Verkoop Utrechtse Bus

Het College van B&W is van plan haar aandelen in het GVU te verkopen. Na de energiesector (UNA, REMU) en de kabel (Casema) dreigt nu dus ook het stadsvervoer in private handen te komen.

De gemeentekas wordt hiermee eenmalig gespekt, maar voor de rest levert het niets goeds op. Privatisering van het openbaar vervoer heeft elders slechts geleid tot een uitdunning van de dienstregeling, slechtere service en hogere prijzen.

De SP heeft het behoud van het GVU als publiek bedrijf tot speerpunt gemaakt in het verkiezingsprogramma voor de raadsverkiezingen in maart. We ondersteunen dan ook van harte het burgerinitiatief Geen Verkoop Utrechtse Bus. De komende tijd zullen we meehelpen handtekeningen te verzamelen van 2500 Utrechters. Die zijn nodig om het onderwerp op de raadsagenda te kunnen plaatsen. Doel: een besluit van de raad om de aandelen niet te verkopen. Hiermee wordt voorkomen dat de inwoners van Utrecht in een onomkeerbare situatie terecht komen waarbij democratische controle op het openbaar vervoer sterk is verminderd.

Meer informatie: Michel Eggermont 06 ? 8108 2068