Hart van Hoograven: excuses, we wisten niet dat het zo erg was

17 april 2008

Hart van Hoograven: excuses, we wisten niet dat het zo erg was

Nee, er was inderdaad onvoldoende gedaan aan de begeleiding van verhuizing van de winkeliers aan 't Goylaan. De informatie die de wethouders had bereikt was toch wat 'dunner' gebleken dan ze hadden gedacht. Excuses daarvoor. We zullen proberen om de boel alsnog te beredderen. Daar moesten de raad en de ondernemers het mee doen, als conclusie van het debat in de commissie Verkeer en Beheer van 15 april.

Even recapituleren: Sinds 2003 is duidelijk dat het bestaande winkelcentrum aan 't Goylaan moet wijken voor nieuwbouw. In de wijkvisie Hoograven en in het Stedebouwkundig Programma van Eisen wordt gesteld dat het huidige winkelaanbod behouden moet blijven. In februari 2005 zegt toenmalig wethouder van Kleef dat het merendeel van de winkeliers mee moet kunnen naar de nieuwbouw, de afdeling Economische Zaken zal zich inspannen voor een goede begeleiding.

Alleen voor de grote jongens?
(Bron afbeelding: www.hartvanhoograven.nl)

De situatie nu: 357% huurverhoging, verhuisvergoeding 4500 euro, werkelijke kosten 1 ton, een stadsbestuur dat vijf jaar lang niets heeft gedaan voor de winkeliers, percelen die veel groter zijn dan wat de meesten nodig hebben, tijdsdruk om de contracten voor sloop en nieuwbouw te tekenen.

De commissie Verkeer en Beheer was hier niet blij mee en drong er in de volle breedte bij het college op aan om de winkeliers alsnog tegemoet te komen. De tijdsdruk eraf, een fatsoenlijke verhuisvergoeding en een poging doen de huurprijzen omlaag te krijgen / subsidie te geven voor huurgewenning.

De wethouders Spit (PvdA) en Bosch (ook PvdA) konden niet anders dan beloven hun best te gaan doen, maar dat deden ze met weinig overtuiging en pas na veel aandringen. We zijn benieuwd wat het gaat opleveren. Wat de SP betreft moeten er echt heel concrete verbeteringen komen voor de winkeliers, want ons vertrouwen in deze wethouders is tot het nulpunt gedaald.

Duidelijk is dat elk herstructureringsproject -  paradepaard van dit college en minister Vogelaar (ook PvdA) - dergelijke stinkende wonden achterlaat. Wanneer dringt dit besef ook bij de andere partijen door?