1000 euro per m2: Welkom in Corio City

1 november 2008

1000 euro per m2: Welkom in Corio City

Door Tim Schipper

In 2005 een serieus bedoelde 1 april-grap van de SP, nu de barre werkelijkheid. Met 'marktconforme' huren wordt de kleine winkelier door Corio uit het Stationsgebied verdreven. Marktconform is hier een volstrekt juist woord, aangezien Corio in z'n eentje de markt is, met zeggenschap over Hoog Catharijne, Winkelhart Nieuwegein en straks Leidsche Rijn Centrum.

De woordvoerder van Corio in het AD van 1 november: "Wij zullen nooit te hoge huren vragen. Niemand heeft er belang bij als een huurder failliet gaat."

Hoe edelmoedig. Vandaar dat bij de kleintjes de huur nu alvast is opgezegd. Gaan ze straks in ieder geval niet failliet, maar nu wel alvast weg.

De ontwikkeling in HC staat niet op zichzelf. Eerder dit jaar berichtte ik al over de situatie van de winkeliers aan 't Goylaan en haalde SP-Tweedekamerlid Paulus Jansen een zelfde verhaal op in de Amsterdamse Dapperbuurt.

Tijdens een werkbezoek aan de winkeliersvereniging van Winkelcentrum Kanaleneiland deze week, kreeg ik te horen dat de huren bij sommigen nu al 20% 'marktconformer' worden gemaakt, een paar jaar voordat de boel daar wordt verbouwd.

De SP pleit voor een veel betere bescherming van de kleine ondernemer in het rapport "Help mijn winkel wordt gerenoveerd." Geen onnodig pleidooi, lijkt me zo.