Wethouder bedolven onder handtekeningen

30 juni 2011

Wethouder bedolven onder handtekeningen

Vandaag heeft de SP Utrecht bij de bespreking van de voorjaarsnota een noodsignaal afgegeven voor de zorg. De afgelopen weken heeft de SP 4000 handtekeningen opgehaald tijdens de campagne 'Red de zorg'. Als afsluiting van de campagne werd PvdA-wethouder den Besten bedolven onder de handtekeningen. Hiermee wil de SP een noodkreet laten horen tegen de bezuinigingen van het college op de WMO.

De rechtse regering snijdt al fors in de zorg. Dat een stadsbestuur met PvdA, Groenlinks en D66 het nog erger maakt is absurd maar waar. Het Utrechtse stadsbestuur gaat zwaar bezuinigen op ouderen, zieken en gehandicapten. De toch al magere zorg wordt nog verder uitgekleed.

De SP eist van de gemeente dat mensen de zorg krijgen waar ze recht op hebben, zonder financiële drempels en zonder dat ze alles bij familie en vrienden moeten halen. Mensen kiezen er niet voor om afhankelijk te zijn van zorg; ze moeten er dus ook niet voor gestraft worden. De SP staat niet alleen met deze eis. Tijdens de campagne 'Red de Zorg' werd duidelijk dat het langzamerhand doordringt wat er allemaal aan zit te komen. Duizenden mensen tekenden de petitie waarin de SP het stadsbestuur oproept nu eens echt tegen te geven. Om te laten zien dat de bezuinigingen onnodig zijn heeft de SP-fractie vandaag het alternatieve belastingplan 'Tegengas' gepresenteerd.

Bekijk hier het filmpje van de actie.