SP peilt mening Vleutenaren over bezuiniging op de bieb

27 juli 2011

SP peilt mening Vleutenaren over bezuiniging op de bieb

De komende weken is de SP regelmatig te vinden in Vleuten, om de mening te peilen van de inwoners over de plannen van de gemeente met de bibliotheek aan het Dorpsplein. Die wil van de bibliotheek een onbemande vestiging maken en de collectie flink verkleinen. Voor zover de SP kon nagaan, is het plan tot nu toe op geen enkele manier bekend gemaakt in Vleuten. Hoog tijd dus om dat alsnog te doen.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "Dit voornemen is onderdeel van het 'moderniseringsplan' voor de Utrechtse bibliotheken, dat eigenlijk een ordinaire bezuiniging is. Het college had het tegelijk met de Voorjaarsnota erdoor willen drukken. Gelukkig hebben we daar een stokje voor kunnen steken. Nu kunnen we de mensen die gebruik maken van de bieb eerst zelf aan het woord laten."

En dat zijn er aardig wat. De bibliotheken in de voormalige gemeente Vleuten-De Meern draaien prima tegen relatief lage kosten. Dit blijkt uit het onderzoek wat de gemeente zelf heeft laten uitvoeren.

Brandende ambitie megabieb ook leuk voor Vleuten?

De SP heeft inmiddels de eerste 70 vragenlijsten ingevuld retour gekregen. Schipper: "Twee dingen springen eruit: de Vleutenaren wisten niets van het plan en zijn vrijwel unaniem tegen. Dat verrast ons niet, maar zou dit college, met openheid hoog in het vaandel, te denken moeten geven."

De SP gaat de komende tijd op diverse plekken in Vleuten 'buurten', om zoveel mogelijk reacties te verzamelen. Als de gemeenteraad in het najaar beslist over het bibliothekenplan, zal de SP de verzamelde enquêtes aanbieden.

Ook bij de met sluiting bedreigde bibliotheek aan de Plantage houdt de SP de vinger aan de pols. Schipper: "De gewaardeerde wijkvestigingen mogen geen wisselgeld worden voor de komst van de Mega-Bibliotheek aan het Smakkelaarsveld. Deze basisvoorzieningen zijn superbelangrijk."

Iedereen die wil, kan reageren via sp-raad@utrecht.nl, of 030-2861184. De vragenlijst kan ook hier digitaal ingevuld worden. (niet meer online)