Het Eerlijke Verhaal

13 november 2013

Het Eerlijke Verhaal

Onder de titel 'Het Eerlijke Verhaal' presenteert de SP-fractie op 14 november haar tegenbegroting in de Utrechtse gemeenteraad en laat daarin zien dat er nog een wereld te winnen is voor 'het meest linkse college van Nederland'.

De voorstellen van de SP betekenen een lastenverlichting voor ruim 80% van de Utrechtse huishoudens en ruimte om eerdere bezuinigingen terug te draaien, zoals op het beheer van de buurthuizen en het openbaar vervoer. Ook komt er meer geld voor zorg en handhaving.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper is trots: "Met onze tegenbegroting laten we zien dat je ook in crisistijd hier in Utrecht tegenwicht kan bieden aan de Haagse gehaktmolen van PvdA en VVD. Een kans die het huidige bestuur consequent en bewust heeft laten liggen de afgelopen vier jaar."

In de plannen van de SP sneuvelt de megabibliotheek aan het Smakkelaarsveld, wordt een aantal infrastructurele projecten goedkoper uitgevoerd en gaat de Jaarbeurs eindelijk een normale grondprijs betalen. De lokale belastingen, zoals de afvalstoffenheffing, de OZB en het rioolrecht, gaan zodanig op de schop dat alle huurders en eigenaren van woningen tot 3 ton erop vooruitgaan.

Schipper: "De woonlasten voor de mensen met de smalste beurs zijn de afgelopen jaren geëxplodeerd. De allerrijksten blijven buiten schot. De Utrechtse coalitie van GroenLinks, PvdA en D66 heeft daar volop aan meegedaan. Wij vinden het een niet meer dan eerlijk verhaal om die pijn eindelijk eens echt te verdelen, door een hogere bijdrage te vragen van de mensen die het kunnen missen."

De begroting van de SP is meer dan sluitend, want er blijft jaarlijks ruim 2,5 miljoen euro over voor een 'solidariteitsfonds' en het weerstandsvermogen van de stad gaat omhoog. "We krijgen nog flinke klappers te verwerken als de Jeugdzorg naar de gemeente komt en de zorgtaken worden uitgebreid. De SP kiest ervoor daar nu een spaarpot voor te maken, zodat we straks bij de minste tegenwind niet weer meteen moeten bezuinigen", aldus Schipper.