Oudegeinlaan: Portaal walst over bewoners heen

23 juli 2014

Oudegeinlaan: Portaal walst over bewoners heen

Ondanks een helder  ‘nee’ van de bewonersvereniging Behoudegein heeft corporatie Portaal haar sloopplannen voor een deel van het complex Oudegeinlaan (Hoograven) in de buurt kenbaar gemaakt. Over de overige woningen beslist Portaal over enkele maanden. Met deze handelwijze walst Portaal dwars door elke bewonersinspraak heen. Reden voor de SP om (wederom) vragen te stellen aan het college.

Sinds 2008 presenteert Portaal steeds wisselende toekomstplannen voor het complex. Sinds 1984 is er echter niets aan onderhoud of woningverbetering gedaan. Reden voor de bewoners zich te verenigen in Behoudegein, een vereniging met zo’n 140 leden. In 2013 presenteerde Behoudegein een bouwkundig onderzoek van Adriaan Jurriëns architecten, waaruit bleek dat renovatie prima mogelijk is en er vooral sprake is van achterstallig onderhoud.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper woont vlak om de hoek en volgt de ontwikkelingen al jaren op de voet. “Deze schijnbare daadkracht van Portaal is verbazingwekkend, gezien de verwaarlozing en alle wisselende plannenmakerij de afgelopen jaren. Nieuwbouw van € 700 per maand wordt voor verreweg de meeste bewoners onbetaalbaar. Onder het motto duidelijkheid wordt nu tweedracht gezaaid onder de bewoners, door het complex op te knippen en aparte draagvlakmetingen aan te kondigen. Bovendien was de bewonersvereniging glashelder: eerst de leden informeren en raadplegen. Het is ronduit schandalig dan toch door te drammen en ook nog midden in de vakantieperiode.”

De Wierslaan, complex Oudegeinlaan

Schipper wil dat het college Portaal terugfluit. “Ook met de gemeente zijn afspraken gemaakt over het proces. Volgens mij wordt daar nu duidelijk van afgeweken. Bovendien staat het complex als één geheel in de prestatieafspraken met de corporaties. Dit kan echt niet.”

Lees hier de vragen van de SP.

Reacties

Waarom moet hier juist nieuwbouw komen en is het afgeblazen in Kanaleneiland-Noord?

Grappig dat Portaaldirecteuren lekker 600.000 euro hebben gecasht en dat ze tegelijkertijd roepen dat er geen geld is voor normaal onderhoudswerk. Het klopt dat er geen geld is voor onderhoud en renovatie, want dat geld gaat compleet op aan de inefficiënte bedrijfsvoering en riante topbeloningen voor de bestuurders van Portaal!

Ons land heeft een revolutie nodig.
Een echte revolutie, maar dan wel a.u.b. eentje met zodat geld het volk dient en niet andersom. Elk zelfzuchtig eigen belang moet op de schop,respectvol en rechtvaardig.