Eerste deel Eiland8 op straat

20 augustus 2014

Eerste deel Eiland8 op straat

Gisteren kreeg een deel van de Eiland8 bewoners slecht nieuws. Wolf, de huisvestingsgroep die de woningen verhuurt voor Mitros, stuurde een mail waarin stond dat ze per eind november hun huis moeten verlaten.

Mitros is de eigenaar van de woningen en heeft aangegeven dat ze deze woningen nodigt heeft in verband met de herontwikkelingsplannen. Plannen voor deze herontwikkeling zijn er al jaren, maar tot nu toe werd dat –mede door de economische situatie– telkens uitgesteld. Nu lijkt het toch zover te komen, in ieder geval voor een deel van de woningen aan de Rooseveltlaan en Auriollaan.

“Dat de bewoners een tijdelijk contract hebben, dat is voor iedereen duidelijk. Wat wel ontzettend vervelend is, is de beroerde communicatie van Wolf en Mitros naar de bewoners toe”, aldus Milos Todorovic, voorzitter van de SP Utrecht. “In april stuurde Wolf nog een bericht rond waarin ze aangaven dat de oorspronkelijke plannen niet gerealiseerd konden worden maar dat zij er voor kozen om de plannen in kleinere delen uit te werken.
Kortom, de bewoners wisten nog steeds niet waar ze aan toe waren en zo valt het nieuws alsnog koud op hun dak.”

SP-wethouder Paulus Jansen, tevens woordvoerder op het gebied van huisvesting, gaat binnenkort met de
corporaties om de tafel. De manier waarop corporaties met hun huurders communiceren zal dan ook zeker ter sprake komen. Todorovic: “Corporaties moeten hun huurders eindelijk eens op een sociale manier gaan behandelen. We gaan er dan ook op aandringen dat de
huidige bewoners actief betrokken worden bij de nieuwe
herontwikkelingsplannen.”

Woon je zelf op Eiland8 en heb je vragen, suggesties of wil je actie ondernemen? Stuur een mailtje naar utrecht@sp.nl en we nemen contact met je op.