SP en GroenLinks: minimumeisen antikraak in gemeentepanden

25 september 2014

SP en GroenLinks: minimumeisen antikraak in gemeentepanden

De SP heeft samen met GroenLinks raadsvragen gesteld over antikraak in leegstaande gemeentelijke panden. De partijen zien antikraak als een uitholling van de rechten van huurders, die door gebrek aan betaalbare woonruimte geen kant op kunnen. De gemeente zou zelf het goede voorbeeld moeten geven en fatsoenlijke minimumeisen moeten stellen, vinden de raadsleden Tim Schipper (SP) en Pepijn Zwanenberg (GroenLinks).

Uit het artikel ‘De Leegstandsindustrie’ in de Groene Amsterdammer bleek dat gemeentes in sterk toenemende mate gebruik maken van antikraakbureaus, sinds de invoering van de wet Kraken en Leegstand. De omzet van antikraakbureaus is in een paar jaar tijd verveelvoudigd. De gemeente Utrecht zou medewerking aan het onderzoek voor het artikel hebben geweigerd.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: “Bewoners in antikraak zijn vaak vrijwel rechteloos. De klachten over hoge huren, gebrek aan onderhoud en schending van privacy zijn niet van de lucht. Van het kabinet hebben we niets te verwachten op dit gebied. Laten we het dan in ieder geval zelf behoorlijk regelen.”

Dat de gemeente medewerking aan het onderzoek zou hebben geweigerd is ronduit vreemd, vinden de raadsleden. “Geen idee waarom. Die gegevens moeten toch zo op te lepelen zijn en wat heb je te verbergen? We horen het graag.”, aldus Zwanenberg.

Ook zijn Zwanenberg en Schipper benieuwd naar de omvang van antikraak in leegstaande bedrijfspanden en kantoren. Schipper: “Er wordt goud geld verdiend aan de woningnood van mensen. Dat moet het college een zorg zijn in de sociale stad die we willen zijn. Dan wil je dit in beeld hebben. Via de gemeentelijke basisadministratie of via uitgegeven vergunningen zou dat te achterhalen moeten zijn.”

Lees hier de vragen van de SP en GroenLinks