Nieuws, september 2014

29 september 2014

Utrecht bezuinigt meer dan een kwart op dagbesteding

De aanstaande decentralisaties van veel zorgdomeinen naar de gemeenten, brengen veel bezuinigingen met zich mee. Waar er precies op bezuinigd wordt, is aan elke afzonderlijke gemeente om te bepalen. In Utrecht betekent dit dat er flink gesneden wordt in dagbesteding. Deze bezuiniging kan voor sommige organisaties oplopen tot maar liefst 35% van het huidige budget. De SP maakt zich zorgen over deze ontwikkeling.

25 september 2014

SP: Voorkom choas bij overnames in de zorg

Het Algemeen Dagblad berichtte vandaag over de chaos die is ontstaan bij de overname van Careyn en Aveant door thuiszorgaanbieder T-zorg. SP-lid Gonnie Oosterbaan (tevens woordvoerder van platform Wij Zijn De Thuizorg): “T-zorg heeft de medewerkers opgeroepen om voorlopig vooral maar hetzelfde werk te blijven doen als ze deden, maar medewerkers zonder vaste cliënten hebben nu geen werk. En cliënten waarbij iets is veranderd, zitten zonder thuishulp.”

Wethouder Jansen: Visplateau Zuilen mag blijven

Gisteren berichtte het AD Utrecht dat het visplateau bij het Nijenrodeplatsoen aan de Vecht weer weg moest omdat het niet in lijn zou zijn met het huidige bestemmingsplan. Dit tot onvrede van de buurtbewoners en SP-wethouder Paulus Jansen.

25 september 2014

SP en GroenLinks: minimumeisen antikraak in gemeentepanden

De SP heeft samen met GroenLinks raadsvragen gesteld over antikraak in leegstaande gemeentelijke panden. De partijen zien antikraak als een uitholling van de rechten van huurders, die door gebrek aan betaalbare woonruimte geen kant op kunnen. De gemeente zou zelf het goede voorbeeld moeten geven en fatsoenlijke minimumeisen moeten stellen, vinden de raadsleden Tim Schipper (SP) en Pepijn Zwanenberg (GroenLinks).

SP Utrecht en wethouder Jansen in actie voor betaalbaar wonen

De SP Utrecht maakt zich zorgen over de forse huurstijgingen in Utrecht en heeft hiervoor het meldpunt ‘Huur te duur?” geopend. De aftrap hiervan vindt op vrijdag 26 september plaats aan de Oudegeinlaan te Hoograven, waar ook SP-raadslid Tim Schipper en wethouder Jansen bij aanwezig zullen zijn. De komende weken zullen zij in gesprek gaan met Utrechters over de gevolgen van de huurstijgingen.

23 september 2014

Rekenkamer: Jeugd blijft punt van zorg

Vandaag werd het rapport ‘Jeugdhulp in ontwikkeling’ van de Utrechtse Algemene Rekenkamer gepresenteerd. Dit rapport omschrijft de verwachtingen rondom de transformatie naar het nieuwe Utrechtse stelsel ‘Zorg voor Jeugd’. Deze transformatie, die op 1 januari 2015 ingaat, moet leiden tot betere en snellere jeugdhulp met minder kosten.