SP luidt de noodklok over 30% huurexplosie

10 mei 2015

SP luidt de noodklok over 30% huurexplosie

In haar huuronderzoek ‘Huurders voor het Blok’ luidt de Utrechtse SP opnieuw de noodklok over de voortgaande huurexplosie in de stad. Tussen begin 2011 en nu zijn de huren van de op Woningnet aangeboden sociale huurwoningen in Utrecht met gemiddeld 30% gestegen. De gemiddelde huurprijs steeg van € 476,44 naar
€ 618,13 per maand. Uitschieters zijn stijgingen van 145% (na renovatie) en 102% (zonder renovatie) bij kleine woningen.

Ook bij seniorenwoningen explodeert de huurprijs. Betaalbaarheid en beschikbaarheid moeten daarom topprioriteit krijgen in de nieuwe prestatieafspraken met de corporaties en andere betrokken partijen, zo stelt de SP. En de verhuurderheffing moet van tafel.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: “Pijnlijker kan de afbraak van de sociale huursector, door het PvdA-VVD kabinet, niet in beeld worden gebracht. De corporaties zitten klem door de verhuurderheffing en wentelen die af op de huurder. Ze stoppen met bouwen, terwijl er een dik tekort is aan sociale huur. En er komen nog nieuwe maatregelen aan die de situatie er alleen maar slechter op maken. De stad gaat op slot voor mensen met een smalle beurs. Gevolg is ook dat mensen met weinig geld in toenemende mate zijn aangewezen op de wijken waar de zogenaamd goedkope woningen staan.”

Schipper doelt hiermee op de Vogelaarwijken, waar de afgelopen jaren miljoenen in zijn gepompt. “Dat zorgt voor een toenemende tweedeling in de stad. De enorme stijging van de woonlasten zet bovendien het armoedebeleid onder druk”.

Ook bij seniorencomplexen is sprake van huurstijgingen tot bijna 60%. Schipper daarover: “Het is de bedoeling dat ouderen langer zelfstandig blijven wonen, maar dat idee wordt met zulke klappers volkomen onderuit gehaald. Het is gewoon niet meer te betalen.”

Aan de vooravond van de actualisering van de Woonvisie en de nieuw op te stellen prestatieafspraken met de corporaties roept de SP op tot huurmatiging, samenwerking met de Provincie voor investeringen in energiemaatregelen en een stop op sloop van sociale huur, al kan dit nooit de hele oplossing zijn.

Schipper: “De olifant in de kamer is en blijft toch de verhuurderheffing. 20% van de huuropbrengsten gaat rechtstreeks de portemonnee in van minister Blok. Dat geld zou moeten worden geïnvesteerd in nieuwbouw en woningverbetering. Werk en energiebesparing in één klap. ”

Schande, wat gaan jullie er aan doen?