SP en burgemeester delen zorgen over huiselijk geweld in Utrecht

16 juni 2015

SP en burgemeester delen zorgen over huiselijk geweld in Utrecht

Als we de cijfers in de Voorjaarsnota mogen geloven, is het aantal gevallen van huiselijk geweld het afgelopen jaar flink afgenomen. De Utrechtse SP fractie is verbaasd over deze conclusie omdat er de afgelopen week in diverse media berichten naar buiten kwamen waarin duidelijk werd dat huiselijk geweld het afgelopen jaar juist toegenomen is. Het Utrechtse SP-raadslid Vincent Wijlhuizen stelde daarom gisteren in de raadscommissie kritische vragen over aan de burgemeester.

In de Voorjaarsnota staat dat het aantal gevallen van huiselijk geweld in 2014 met 18% is afgenomen ten opzichte van 2013. Tegelijkertijd staat er ook dat twee steunpunten huiselijk geweld en de zes algemeen meldpunten huiselijk geweld (AMK) samengevoegd zijn tot één groot provinciaals Utrechts meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling genaamd ‘Veilig Thuis’. SP Raadslid Vincent Wijlhuizen: “We vragen ons af of de samenvoeging tot 1 meldpunt van invloed is op de dalende meldingen. Melding maken van huiselijk geweld is al ontzettend moeilijk voor de betrokken personen. Het lijkt erop dat de drempel hierdoor alleen maar hoger geworden is”.

Diverse media schreven afgelopen week over een toename in het aantal gevallen huiselijk geweld. Niet alleen is er een grote stijging in het aantal mannelijke slachtoffers, ook is het aantal meldingen van huiselijk geweld tegen ouderen in de regio Utrecht afgelopen jaar met ruim 40% gestegen.

De burgemeester deelt de zorgen van de SP en vraagt zich ook af of de huidige cijfers wel een realistisch beeld geven. Hij heeft de toezegging gedaan dit verder te onderzoeken en er op terug te komen zodra er meer informatie bekend is.