Graaien, omdat het kan: 82½ jaar huur voor ex-directeuren Portaal

20 augustus 2015

Graaien, omdat het kan: 82½ jaar huur voor ex-directeuren Portaal

Op 19 augustus brachten diverse media naar buiten dat drie vertrokken directeuren van woningbouwcorporatie Portaal samen een vertrekpremie van € 610.000 hebben meegekregen. De SP is geschokt over het zoveelste voorbeeld van exorbitante afkoopsommen in de semi-publieke sector en dat terwijl de huren de afgelopen 4 jaar zijn geëxplodeerd. SP-fractievoorzitter Tim Schipper heeft vragen gesteld aan het college van B&W.

Schipper: “Die afkoopsommen komen overeen met 990 maanden oftewel 82 ½ jaar kale huur van de gemiddelde Utrechtse Portaalhuurder die een woning betrekt. Volstrekt belachelijk. Zelfs als ze zouden vallen onder een overgangsregeling, zoals wordt beweerd, dan is het niet uit te leggen aan de huurder van Portaal. Je hoeft al die poen ook niet te aanvaarden. Allemaal hebben ze immers direct of vrijwel direct na hun vertrek bij Portaal nieuwe directeursfuncties gekregen elders.”

De SP betwijfelt of hier inderdaad sprake kan zijn van een overgangsregeling. Schipper daarover: “Alle drie de betrokken directeuren waren op 1 februari 2013 begonnen aan hun nieuwe functie bij Portaal. In de Wet Normering Topinkomens, die inging op 1 januari 2013, staat dat een verlenging, nieuwe aanstelling of overeenkomst aan de wet moet voldoen. Geen overgangsregeling dus, lijkt me.”

Van het college wil de SP verder weten of er nog andere soortgelijke regelingen van toepassing zijn bij de Utrechtse corporaties.

Reacties

En zogenaamd is er bij Portaal geen geld voor renovaties van de wooncomplexen. Want geld voor normaal onderhoud zit allemaal in de salaris van de directie.

Grappig dat Portaaldirecteuren lekker 600.000 euro hebben gecasht en dat ze tegelijkertijd roepen dat er geen geld is voor normaal onderhoudswerk. Het klopt dat er geen geld is voor onderhoud en renovatie, want dat geld gaat compleet op aan de inefficiënte bedrijfsvoering en riante topbeloningen voor de bestuurders van Portaal!