SP wil meer geld voor nieuwe scholen

16 september 2015

SP wil meer geld voor nieuwe scholen

Foto: SP

Utrecht is op dit moment de snelst groeiende stad van Nederland, dat zie je ook terug in het aantal leerlingen dat in Utrecht naar school gaat. De grootste piek wordt verwacht vanaf 2019, en het lijkt erop dat de huidige scholen al deze leerlingen niet op kunnen vangen. Er is daardoor behoefte  om op korte termijn tenminste één nieuwe school voor het voortgezet onderwijs op te zetten, alleen is er vanuit de overheid nog onvoldoende steun. Terwijl daar juist de sleutel tot de oplossing ligt, aldus de SP.

Nieuwe scholen worden gefinancierd door de overheid, hier hanteert zij normbedragen voor. In de praktijk is dit normbedrag echter te laag om een nieuwe school op te kunnen richten. Hierdoor dreigt er vanaf 2019 een flink tekort aan onderwijshuisvesting te ontstaan. SP-fractievoorzitter Tim Schipper: “Utrecht als stad van kennis en cultuur kan niet zonder goed onderwijs. En goed onderwijs kan niet zonder passende huisvesting. Voor je het weet is het 2019 en staan de leerlingen klaar om naar school te gaan, het is dus noodzakelijk om snel te handelen.”

De SP dient daarom een motie in waarin zij de wethouder Onderwijs oproept om deze zorgen zo snel mogelijk aan te kaarten bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zodat er snel aan een oplossing gewerkt kan worden.