PvdA, werk met ons mee aan een sociaal Utrecht

30 september 2014

PvdA, werk met ons mee aan een sociaal Utrecht

Afgelopen week heeft de PvdA Utrecht felle kritiek geuit op het Utrechtse College, waar ook de SP deel van uit maakt. Wij, als SP, delen de zorgen van de lokale PvdA en hebben daarom mevrouw Haage (fractievoorzitter PvdA Utrecht) en mevrouw Boudewijns (afdelingsvoorzitter PvdA Utrecht) door middel van een open brief opgeroepen om samen met ons op te trekken tegen alle bezuinigingen van het landelijke PvdA en VVD beleid, en ons sterk te maken voor een sociaal Utrecht.

Geachte mevrouw Haage en mevrouw Boudewijns,

Op 22 september 2014 heeft u felle kritiek geuit op het Utrechtse College. U maakt zich zorgen over toenemende armoede, betaalbaar wonen en toegankelijke zorg voor Utrechters. Als SP delen we uw zorgen. Zorgen die wat ons betreft direct voortvloeien uit regeringsbeleid.

Het is namelijk uw eigen partij die samen met de VVD fors bezuinigt op onder andere de bijstand, de (thuis)zorg en de jeugdzorg. Gemeentes worden gedwongen om met minder geld meer te doen in zeer korte tijd. Neem nu bijvoorbeeld de Participatiewet van nota bene uw staatssecretaris Klijnsma, waardoor gemeentes sociale werkplaatsen moeten sluiten en werkzoekenden kunnen dwingen te werken voor hun bijstand. Onacceptabel wat de SP Utrecht betreft, goed werk moet immers lonen.

Ook op de thuiszorg wordt door de regeringspartijen flink gekort, waardoor gemeentes niet langer het geld krijgen om fatsoenlijke zorg te kunnen leveren. Hetzelfde geldt voor de jeugdzorg waar uw eigen staatssecretaris Van Rijn voor verantwoordelijk is. Dankzij de SP Utrecht is er gelukkig een groot reservefonds in het leven geroepen om onvoorziene klappen op te vangen, maar we betwijfelen of het gereserveerde bedrag uiteindelijk toereikend zal zijn.

Landelijk zorgen PvdA en VVD er tot slot voor dat de huursector het zwaar heeft en betaalbaar wonen onder druk staat. Onderhoud en renovatie worden op de lange baan geschoven door de verhuurdersheffing en de huren stijgen harder dan het inkomen.

Voor de SP geldt dat we lokaal én landelijk vechten tegen de verkeerde keuzes van deze regering. We zien dankzij uw betoog in de PvdA Utrecht een bondgenoot in deze strijd. We nodigen u dan ook uit om u samen met ons uit te spreken tégen deze verkeerde keuzes en vóór een sterker en 100% sociaal Nederland!

Met strijdbare groeten,

Tim Schipper, fractievoorzitter SP Utrecht

Milos Todorovic, afdelingsvoorzitter SP Utrecht

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.