h

Voorbeelden van hulpvragen

Schimmelprobleem in woning opgelost

Voor een succesvolle afronding is soms geduld en doorzettingsvermogen nodig, want de oplossing voor onderstaand schimmelprobleem duurde een jaar. Een goed voorbeeld van hoe de SP Hulpdienst aan de slag gaat. Lees hieronder een recente ervaring van Ludka Lyskawa, één van onze hulpdienstmedewerkers.

Van de heer H. kreeg ik via een mail een hulpvraag over schimmelproblemen in zijn sociale huurwoning. Al jaren kampte deze bewoner met schimmelvorming in de badkamer en de slaapkamer en ten einde raad kwam hij bij de SP Hulpdienst terecht. De woningcorporatie was een aantal keren ingeschakeld door de bewoner. Alleen het ventilatiekanaal werd dan gecontroleerd en vervolgens weet de beheerder de schimmelvorming aan de bewoner die slecht zou ventileren.

Ik ging op bezoek bij de H. en zag veel schimmel en constateerde dat ventileren een probleem was, omdat de slaapkamer en de badkamer ingebouwd zijn. Een raam openzetten in de serre grenzend aan de slaapkamer op de begane grond was onveilig. De schimmel zag er vies uit en is bovendien ongezond om in te leven. 

Ik heb naar de woningcorporatie en de beheerder vele malen gebeld en gemaild. De oorzaak lag volgens hen toch bij de huurder, die niet goed ventileerde. Op advies van onze fractievoorzitter schakelde ik een architect in. Na een grondige inspectie schreef de architect een uitgebreid en deskundig verslag met de mogelijke bouwkundige oorzaken. Dat maakte indruk, want de beheerder huurde vervolgens zelf een gespecialiseerd bedrijf in om te beoordelen. Het gespecialiseerde bedrijf concludeerde dat er onvoldoende mogelijkheden waren om de woning  goed te ventileren.
Bij alle bezoeken ging ik mee kijken.

De beheerder heeft nu ramen met ventilatieroosters geplaatst en de wanden zijn behandeld en opnieuw geverfd. De bewoner heeft nu geen last meer van schimmel in de woning en de muren zien er weer goed uit.

Samen met de SP Hulpdienst staat u sterker in het contact met instanties of organisaties. We hebben een netwerk van deskundigen die ons, waar mogelijk, adviseert of de hulpvraag overneemt. 

Medewerker SP Hulpdienst Ludka Lyskawa


Duur telefoonabonnement stopgezet

 

Mevrouw Wester* kwam naar ons toe omdat haar kleinzoon zonder haar toestemming op haar naam een duur telefoonabonnement had afgesloten. De provider bood aan het contract te ontbinden als de telefoon werd ingeleverd of de adviesprijs van de telefoon betaald zou worden maar de kleinzoon was inmiddels niet meer in het bezit van de telefoon.

Mevrouw Wester kwam naar ons toe omdat zij een rechtszaak wilde aanspannen tegen de provider wegens het in haar ogen onrechtmatig verstrekken van een abonnement. Op eerste gezicht een lastige zaak omdat de provider een bindende overeenkomst is aangegaan met de kleinzoon waarvoor zijn oma de (financiële) verantwoordelijkheid draagt. Op ons advies is mevrouw naar het Juridisch Loket gegaan, een gratis plek voor juridisch advies, gefinancierd door het ministerie van Veiligheid en Justitie.

De medewerker van het juridisch loket heeft mevrouw Wester bijgestaan in het telefonisch contact met de provider. Er volgde een lang gesprek met de klantenservice van de provider maar daar is het resultaat niet minder om: de provider heeft schriftelijk laten weten het abonnement stop te zetten zonder extra kosten. Mevrouw Wester heeft dus, met een steuntje in de rug van ons, zelf met succes stappen ondernomen om haar probleem op te lossen. En daar is ze blij mee.

*Naam gefineerd i.v.m. privacy

TERUG NAAR HULPDIENST

U bent hier