Nieuws, oktober 2009

31 oktober 2009

SP-ers denken mee over toekomst Utrecht

Vandaag was er in de Kargadoor in Utrecht een speciale middag voor SP leden om mee te denken over de toekomst van Utrecht. In verschillende groepen werd gesproken over de misstanden in de thuiszorg, de luchtkwaliteit, woningbouw en sloop van sociale huurwoningen, migranten en integratie, onderwijs, het groen in de stad en cultuur.

kargadoor

Er werd niet alleen maar gepraat over wat er allemaal niet goed gaat. Er werden tevens concrete plannen en voorstellen gedaan om deze situatie in de stad te verbeteren. Hierover zal binnenkort meer naar buiten komen.

SP Utrecht haalt handtekeningen op voor referendum over Luchtkwaliteit

Op 13 oktober werd er door verschillende buurtgoepen en mensen uit heel Utrecht het Platform Referendum ALU opgericht. Dit platform wil  alle Utrechters de gelegenheid geven het raadsvoorstel Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht (ALU) te beoordelen door het houden van een raadgevend referendum tijdens de gemeenteraadsverkiezingen.

De SP Utrecht steunt dit plan van harte. Daarom gingen we vandaag actief de straat op om handtekeningen op te halen, die nodig zijn om dit referendum te houden. We stonden onder andere in Lunetten en in het centrum, in de Twijnstraat.

luchtkwaliteit Lees verder

Demonstratie bij CDA-congres tegen verhoging AOW leeftijd

Vandaag was in het Beatrixgebouw bij de Jaarbeurs in Utrecht het partijcongres van het CDA. CNV en FNV voerden actie tegen de plannen van het kabinet  om de AOW leeftijd te verhogen. De SP was natuurlijk aanwezig om te laten weten dat 65 nog altijd 65 is, en dat het dat ook moet blijven!

aow1 Lees verder
30 oktober 2009

SP-fractie stort opnieuw 10.000 euro terug in gemeentekas

Ook in crisistijd ziet de Utrechtse SP-fractie kans zuinig om te gaan met gemeenschapsgeld en stort 10.000 euro van de jaarlijkse fractievergoeding terug in de gemeentekas. Daarmee houdt de partij haar traditie van de voorgaande jaren hoog.

29 oktober 2009

Grote opkomst bij manifestatie tegen bezuinigingen college Utrecht

Vandaag organiseerde de SP Utrecht samen met Groen Links een manifestatie tegen de bezuinigingen van het Utrechtse College. De PvdA, CDA, VVD en Christenunie willen namelijk komend jaar enorm gaan snijden in welzijn, groen, milieu, participatie en cultuur.

demonstratie-bezuinigingen

Tim Schipper, fractievoorzitter van de SP in Utrecht zegt hierover: " In wat voor stad leven we, als we 35 miljoen extra wegbrengen naar een muziekpaleis, maar geen 30.000 euro over hebben voor de Vogelopvang? Als we wel geld steken in een nieuwe huisstijl voor Utrecht en een nieuw beeldmerk, en tegelijkertijd de milieupunten wegbezuinigen en de medische hulp aan vluchtelingen op de tocht zetten? Als we wel 10 miljoen extra uitgeven om grote bedrijven hierheen te halen, maar de subsidie aan de telefonische hulpdienst en de coördinatie van de voedselbanken wegbezuinigen."

29 oktober 2009

NS beweegt bij sloop van Sijpesteijnkade

Voorlopig geen sloop van de van Sijpesteijnkade en nieuwe plannen waarbij de meeste panden blijven staan. Dat is het voorlopige resultaat van de vele protesten uit de stad afgelopen zomer, zo bleek uit een brief die de gemeenteraad gisteren ontving en daarop volgende berichtgeving.