Nieuws, november 2009

27 november 2009

Bus 19% duurder door OV-chipkaart

Het openbaar vervoer is met de OV-chipkaart binnen de gemeente Utrecht 19% duurder dan de strippenkaart. De gemeente moet daarom binnen het Bestuur Regio Utrecht haar invloed inzetten om deze stijging terug te draaien. In plaats van een prijs per afgelegde afstand moet voor de prijs de afstand tussen begin- en eindhalte hemelsbreed worden gebruikt. Totdat de prijsstijging is teruggedraaid moet de gemeente zich verzetten tegen de afschaffing van de strippenkaart.

chipkaart-gvu-2 Lees verder
26 november 2009

Concept verkiezingsprogramma

copy-of-alv-12-08-1
Woensdag 9 december zal het definitieve verkiezingsprogramma worden vastgesteld. De programmacommissie heeft een concept gemaakt, dat kunt u hier downloaden. De leden van de SP Utrecht bepalen tijdens de ALV van 9 december het uiteindelijke verkiezingsprogramma.

25 november 2009

1e stap voor referendum ALU gezet

Op 24 november heeft Jan Korff de Gidts namens de kerngroep van het platform referendum ALU 1656 handtekeningen aangeboden.
Daarmee heeft het platform de eerste stap heeft gezet om te komen over een referendum over het Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht (ALU).
20091124-aanbieden-handtekeningen-referendum-alu
Veel Utrechters willen zelf wat te zeggen hebben over de plannen van de gemeente over het autoverkeer. Dit blijkt alleen al uit het feit dat er meer dan vijf keer zoveel handtekeningen zijn opgehaald dan nodig waren. Voor de eerste stap, waarbij een groep burgers aan de gemeenteraad kenbaar wil maken dat zij het initiatief voor een raadgevend referendum wil nemen, zijn namelijk 300 handtekeningen nodig.

23 november 2009

Actie voor een sociaal Utrecht!

Er wordt enorm bezuinigd op welzijn, groen en cultuur. Hierdoor dreigen vele maatschappelijke initiatieven in de stad om te vallen. Ondertussen gaan er wel miljoenen naar het muziekpaleis, de villasubsidie en het nieuwe stadskantoor.

21 november 2009

Bewoners As Kanaleneiland naar de rechter vanwege sloop

De bewonerscommissie As Kanaleneiland stapt naar de rechter om de sloopplannen tegen te houden. Belangrijkste reden: de manier waarop de draagvlakmeting voor sloop is uitgevoerd. Lang niet alle huurders zijn meegeteld en de informatie rondom de meting was onduidelijk en ontijdig.

AuriollaanDe Auriollaan in de As van Kanaleiland Lees verder
20 november 2009

Stop onnodige aanbesteding thuiszorg

De SP vroeg gisteren tijdens het vragenuurtje in de gemeenteraad om te stoppen met de idiote aanbesteding. Aanleiding was de rechtzaak die de gemeente verloren heeft van thuiszorginstelling Aveant. Wethouder Spit (Pvda), verantwoordelijk voor de thuiszorg, betreurt de onrust die ontstaan is bij medewerkers en cliënten van Aveant.

Woensdag werd bekend dat de gemeente de rechtzaak over de aanbesteding van Aveant heeft verloren. De wethouder wil doorgaan met de ondoorzichtelijke aanbestedingsprocedure van de thuiszorg en verschuilt zich achter landelijke wetgeving.