Goed werkgeverschap

14 oktober 2010

Goed werkgeverschap

10.000 euro is het bedrag dat de gemeente bespaart door voortaan af te zien van de verjaardagstaart aan oud ambtenaren. Vele kruimels maken ook een taart, moet men gedacht hebben bij het college. In hun geval een taart van 55 miljoen, die men jaarlijks moet zien te bakken om de financien van de stad sluitend te krijgen. Zo, hebben we alvast 0,0055 % binnen. Dat schiet lekker op.

Kaasschaaf

Je kunt erover twisten of het echt nodig is om jaarlijks een taart aan oud-werknemers te geven, maar we weten allemaal dat de gemeente zeer hecht aan goed werkgeverschap, want dat was de noemer waaronder de gemeente de proceskosten betaalde van de managers luchtkwaliteit die zich beledigd voelden door Kees van Oosten. En nog steeds betaalt, want 35.000 euro was de tussenstand in 2009 en er loopt nog altijd een bodemprocedure.

Wat gaat er zoal nog meer het putje in?

100.000 euro kostte het feestje rond het slaan van de eerste damwand voor het Muziekpaleis van 134 miljoen.

65.000 euro is het bedrag dat de gemeente jaarlijks uitgeeft aan het bezoek aan de vastgoedbeurs MIPIM in Cannes, om daar een vorkje te prikken met Nederlandse vastgoedbobo's. Ik ga er blind vanuit dat binnenkort het collegebesluit langskomt om daar niet meer aan mee te doen. Evenals de mededeling dat de meerkosten van business class vliegen door het college voortaan uit eigen zak wordt betaald.

En ik heb het volste vertrouwen dat de coalitie bij de begrotingsbehandeling het SP-voorstel om de fractiebudgetten en raadsvergoedingen te verlagen nu wél zal steunen.

Als dit allemaal gebeurt heb ik vrede met het afschaffen van de verjaardagstaart.

10.000 euro is overigens ook het bedrag dat de SP-fractie al vele jaren achtereen heeft teruggestort in de gemeentekas uit het fractiebudget.

Nog meer besparingstips voor de gemeentekas? Meld het me op sp-raad@utrecht.nl."

Tim Schipper
Fractievoorzitter SP