Nieuws, november 2011

22 november 2011

Manifestatie 'armoede werkt niet' op 10 december

De SP organiseert 10 december samen met de PvdA, de Abvakabo, de Bijstandsbond, Landelijke Cliëntenraad, Platform Verontruste Ouders, Walk of Shame, Rekening Retour, Terug naar de Bossen en anderen de manifestatie 'Armoede werkt niet'.

SP-Kamerlid Sadet Karabulut: "De plannen van de regering zijn desastreus en moeten tegen gehouden worden. Als je een beperking hebt, wordt je gepakt. We moeten samen een vuist te maken tegen de forse bezuiniging op mensen met een beperking!"

16 november 2011

Vroeg of laat: nieuwe tekorten Muziekpaleis

"Je rijk rekenen is niet goed, maar masochistisch begroten is ook zowat." Onder dat motto houdt het college de moed erin als het gaat om de exploitatie- en aanloopverliezen van het Muziekpaleis. Uit de nieuwste voortgangsrapportage blijkt dat er opnieuw miljoenen bijgeplust moeten worden in dit prestigeproject.

Ruim 8 ton is het jaarlijkse tekort op de exploitatie. 8 miljoen moet erbij als het gaat om de investeringen van de gebruikers. In het eerste jaar wordt een aanloopverlies voorzien van 5 miljoen, in de twee jaar daarna nog eens 3 miljoen. Dit naast nog wat 'losse' postjes zoals hoger uitvallende WW-kosten van 0,9 miljoen.

4 november 2011

Succes actiecomite: maatregelen bieb Vleuten opgeschort

De gemeenteraad heeft op 3 november de plannen opgeschort om de bieb in Vleuten te halveren en onbemand te maken. Een succes voor het door de SP gesteunde actiecomité Bieb in de Buurt.

Voorafgaand aan de raadsvergadering ontving PvdA-raadslid Gadiza Bouazani de prijs voor het meest bieb-onvriendelijke raadslid, uit handen van het actiecomité. De PvdA is voor volledige sluiting van de bieb.

de prijs is voor de PvdAFoto: Carla Wouterson

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "Door de inzet van het actiecomité is D66 gaan draaien en is er nu kans om het volgend jaar alsnog goed te regelen. Een felicitatie waard! Wat mij betreft krijgt D66 met terugwerkende kracht wel de helft van de prijs. Overal in het land staat die zelfbenoemde 'onderwijspartij' voor sluiting van de bibliotheken. In Vleuten moest echter het gezicht van D66-raadslid en inwoonster Gerda Oskam gered worden. Opportunisme van het zuiverste water."

2 november 2011

SP Utrecht presenteert 'Het sociale alternatief, een kwestie van kiezen'

Op de dag dat de begroting voor 2012 in de gemeenteraad wordt vastgesteld, presenteert SP Utrecht 'Het sociale alternatief': een 10-puntenplan en een tegenbegroting om te laten zien dat een sociale keuze mogelijk is. SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "Politiek is altijd een kwestie van kiezen. Juist in deze financieel mindere tijden moet je als stad houvast bieden voor de mensen die het lastig hebben."

2 november 2011

Roan Kompagne nieuwe contactpersoon ROOD Utrecht

ROOD Utrecht heeft een nieuwe contactpersoon gekozen. Met ingang van 1 november is Roan Kompagne de woordvoerder voor de jongerenvereniging van de SP in de Domstad.