SP: alles uit de kast voor betaalbaar huren

26 juni 2013

SP: alles uit de kast voor betaalbaar huren

Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota op 27 juni zal de SP-fractie voorstellen indienen om de huren in de stad te matigen en stilgevallen nieuwbouw- en renovatieprojecten nieuw leven in te blazen.

De lastenverzwaring van de verhuurderheffing, die het kabinet Rutte 2 (VVD-PvdA) eenzijdig op het bordje van eigenaren van huurwoningen legt, wordt bij de SP verdeeld over alle eigenaren van onroerend goed.

Door een combinatie van maatregelen in de lokale belastingen zorgt de SP ervoor dat niet alleen huurders, maar ook eigenaren van koopwoningen tot 3 ton beter af zijn.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "In ons onderzoek 'Uitgewoond?' hebben we aangetoond dat de huren in Utrecht de afgelopen twee jaar zijn geëxplodeerd. De verhuurderheffing van dit kabinet maakt huren helemaal onbetaalbaar. Bij ongewijzigd beleid gaan huurders straks gemiddeld nog 740 euro per jaar meer betalen. Met ons voorstel doen we hier wat we kunnen om de gevolgen te matigen. Het kan, het mag. Dan is het een kwestie van politieke wil."

Verder wil de SP dat de gemeente, samen met de provincie en de corporaties de spaarpotten bij elkaar leggen om geschrapte nieuwbouw- en renovatieprojecten in de sociale huur toch door te laten gaan.

Schipper: "Dit is echt prioriteit nummer één voor ons. Het schept werk, verlicht de woningnood, bespaart energie en scheelt de huurder in de portemonnee. Ik heb geen zin om te wachten tot ze in Den Haag het verstand terugkrijgen. Eigen verantwoordelijkheid nemen. Aan de bak dus."