Uitgewoond?

10 juni 2013

Uitgewoond?

Door de Verhuurderheffing van het kabinet Rutte 2 (PvdA-VVD) stijgen de huren jaarlijks met 4% tot 6,5%. Dat komt bovenop de 21,5% stijging in de prijzen van sociale huurwoningen in Utrecht, tussen 2011 en nu, zonder dat daar extra onderhoud of energiebesparende maatregelen tegenover staan.

De Utrechtse SP luidt de noodklok over deze huurexplosie in haar onderzoek 'Uitgewoond?' De fractie wil dat gemeente en provincie zelf de knip trekken om in samenwerking met de corporaties nieuwbouw en renovatie van sociale huurwoningen op gang te houden en de pijn eerlijker te verdelen.

De SP heeft vanaf begin 2011 alle op Woningnet aangeboden sociale huurwoningen geregistreerd op woningtype, aantal kamers,oppervlakte, energielabel en huurprijs. Uit de 5302 verzamelde gegevens blijkt dat de gemiddelde huurprijs in de stad in twee jaar tijd gestegen is van  476,44 naar  578,62. Absolute lijstaanvoerder is een 1-kamerflatje in Overvecht, met een huurstijging van 58,1 % binnen een jaar. SP-fractievoorzitter Tim Schipper is verbijsterd over de uitkomsten:

"We hadden een huurexplosie voorspeld toen de corporaties aankondigden gebruik te gaan maken van de zogeheten schaarstepunten en huurharmonisatie bij verhuizingen, maar dit overtreft onze kwaadste dromen. Dit landt precies bij de mensen die het al het slechtst kunnen hebben. Bovendien vallen allerlei nieuwbouw- en renovatieprojecten om. Huurders en woningzoekenden zitten in de kou, de bouw zonder werk."

Opvallend is vooral de enorme huurstijging met bijna een kwart in Overvecht, een van de wijken waar de afgelopen jaren miljoenen in zijn gepompt met de 'Krachtwijkenaanpak' van PvdA-minister Vogelaar.

Schipper: "Het is ongelofelijk dat juist de PvdA bij het kruisje heeft getekend voor deze nieuwe huurexplosie. Die Vogelaarmiljoenen zijn daarmee echt door het putje. Dan kan de Utrechtse PvdA-fractie krokodillentranen huilen over de slechte cijfers voor Overvecht in de Wijkwijzer, maar ze hebben meer aan een spiegeltje."

De SP wil dat de Verhuurderheffing -ook wel 'Blokbelasting' - wordt omgezet in een investeringsplicht voor de corporaties, zodat nieuwbouw en renovatie gestimuleerd worden. Schipper: "Dat schept werk, helpt tegen de woningnood, scheelt energie en levert koopkracht op. Maar als Den Haag blijft spookrijden, moeten we hier zelf de handschoen oppakken."

De SP roept iedereen op bezwaar te maken tegen de Blokbelasting en klachten over achterstallig onderhoud en de huurexplosie te melden via utrecht@sp.nl.

Het onderzoek 'Uitgewoond?' is hier te downloaden in Word en hier als PDF.