Jacht op huisjesmelkers heropend

18 december 2009

Jacht op huisjesmelkers heropend

ROOD Utrecht, jong in de SP, en USF Studentenbelangen waren gistermiddag samen op de Uithof aanwezig om de jacht op huisjesmelkers officieel te heropenen. Veel studenten grepen deze kans aan om hun huisbaas te nomineren voor de titel Huisjesmelker van het jaar. Naast meldingen over hoge huurprijzen en achterstallig onderhoud lijken de huisbazen steeds geweldadiger te worden.

hmv

ROOD-woordvoerder Cindy van Rooijen: ''We hadden al signalen gekregen dat de huisbazen steeds opdringeriger worden als ze hun zin niet krijgen. Deze signalen werden op de Uithof door meerdere studenten bevestigd. De zogenaamd stoere verhalen als ''ik stuur wat mannetjes op je af als je niet instemt met de huurverhoging'' blijken voor een groot aantal studenten realiteit te zijn. Studenten voelen zich niet meer veilig in hun eigen huis. En het ergste is nog, ze worden vaak niet serieus genomen en kunnen nergens terecht met hun problemen.''

Er wordt al zeven jaar een verkiezing tot huisjesmelker van het jaar gehouden. Dit blijft nodig omdat er nog weinig is veranderd in de situatie van de studenten. De "winnaar" van 2006 mevrouw Chang is ook dit jaar weer één van de genomineerde. Naast loze beloftes heeft Chang weinig gedaan. De gemeente heeft nog steeds geen einde gemaakt aan de wanpraktijken. Het wordt hoogtijd dat er een huurteam komt die huurders helpt en hiusjesmelkers gaat aanpakken.

Door een tekort aan studentenkamers kunnen huisjesmelkers absurd hoge huurprijzen vragen voor kleine en slecht onderhouden kamers. Veel studenten zijn blij dat ze überhaupt een kamer hebben. Alle ongemakken nemen ze dan maar op de kamer op de koop toe. ''We hebben ook studenten gesproken die hun huisbaas zelfs niet anoniem durven te nomineren of niet naar de huurcommissie te stappen omdat ze bang zijn voor de mogelijke gevolgen. Hierdoor krijgen de huisjesmelkers vrij spel'', aldus Joanna O'Connor, voorzitter van USF.

ROOD en USF nemen deze klachten wel degelijk serieus en gaan de komende weken de meldingen verder onderzoeken. Elke melding wordt gecontroleerd en er wordt gekeken welke acties verder ondernomen moeten worden om de situatie echt te veranderen. ROOD vind dat er de afgelopen jaren wel genoeg over is gepraat, het is tijd dat er echt actie ondernomen wordt!

Ook een slechte huisbaas die je wilt nomineren?
Dat kan online via www.huisjesmelkervanhetjaar.nl.
In de laatste week van Januari wordt bekend welke huisbaas de oneervolle titel 'Huisjesmelker van het jaar' en bijbehorende prijs in ontvangst mag nemen.