Raamprostitutie: top 10, met stip

4 juni 2014

Raamprostitutie: top 10, met stip

Er zijn momenten waarop je als raadslid – ook na ruim acht jaar – nauwelijks kan geloven wat je hoort of leest. Het dossier raamprostitutie is op 3 juni 2014 met stip mijn top 10 van die categorie binnengekomen.

Na ruim een jaar van wisselende en halve informatie werd duidelijk dat het nog minimaal zo’n tijd gaat duren voordat de nieuwe locatie aan het Zandpad van start kan. En waarschijnlijk langer, vanwege de te verwachten vertraging door de bezwaar- en beroepsprocedure.

Een tijdelijke voorziening, waar Michel Eggermont namens de SP al in juli 2013 op aandrong, is geheel van de baan. Destijds was het ‘kan niet, mag niet’, bij monde van de toenmalig verantwoordelijken Wolfsen en Isabella. Uit antwoorden op vragen van Eggermont in februari 2014 bleek dat dit onzin was.

In april dit jaar volgde het raadsbesluit over de tijdelijke en de definitieve locatie. Inmiddels zitten we op 14 maanden na de sluiting van de ramen in april 2013. De dubbele bezwaar- en beroepsmogelijkheid maakt nu dat de tijdelijke plek misschien wel later klaar zou zijn dan de definitieve. Ja, dan zou ik die 4 ½ ton voor de tijdelijke locatie ook in mijn zak houden.

Een vraag die opkomt is waarom deze tijdelijke oplossing tussen juli 2013 en februari 2014 van tafel is gehouden. Gebrek aan bestuurlijke moed? Was er vorig jaar juli doorgepakt, dan hadden die 32 tijdelijke werkplekken er waarschijnlijk nu kunnen staan. Deze en vele andere vragen zullen onderdeel zijn van een spoeddebat dat gaat worden gehouden in de raad van 12 juni.

Feit is in ieder geval dat dit lijk uit de kast ten koste gaat van de vrouwen, die nu weet ik waar en onder welke omstandigheden werken. En de mensen die hun nek hebben uitgestoken om ze snel en onder fatsoenlijke omstandigheden weer een plek te bieden in de stad.

Inderdaad, top 10 met stip.

Tim Schipper
Fractievoorzitter SP

En nu? Het spoeddebat is geweest. Hoe staat het er nu voor?

Is ook wel érg makkelijk om elkaar als gemeenteraad aan te gaan staan kijken en alles nu al zo'n anderhalf jaar letterlijk op z'n beloop te laten!
Iedere keer weer worden er trucs uit de kast gehaald om de boel vooruit te schuiven,maar niemand uit de raad beseft werkelijk wat voor impact de ontstane situatie heeft gehad in persoonlijke situatie van vrouwen zoals ik en mét mij héél veel anderen!
We zijn al jaren best fanatiek lid van de SP en spellen de Tribune maar waar in veel situaties de paretij een voortrekkersrol heeft gehad in het signaleren van onrecht in de maatschappij is de afdeling Utrecht in mijn ogen schromelijk tekort geschoten!
En dát moest mij tóch van het hart!
De doelstelling om wellicht misstanden van Wegra aan te pakken,waarvan ik overigens zelf écht nooit iets van heb gesignaleerd in de acht jaar dat ik daar heb gehuurd schiet totaal zijn doel voorbij en zijn alle vrouwen letterlijk op straat gegooid,als oud vuil!
Zó ga je niet met mensen om!

De SP holt weer lekker achter t karretje van van Zanen aan om raamprostitutie in Utrecht de nek om te draaien!
Zouden we na drie jaar zolangzamerhand na drie jaar uiteindelijk een paar ramen open krijgen,zeker niet om verhuurder te spekken maar gewoon om het werk te doen waar we zelf voor kiezen,geeft de gemeente aan dat ze,terwijl alles bijna rond was,kost voor wat het kost (6000.000) de panden te willen kopen!
Wederom een klap in ons gezicht en helaas hebben we van de SP kennelijk ook niets meer te verwachten! Opkomen voor de sociaal zwakkeren??Vergeet t maar! Opkomen voor wat erudiete binnenstadbewoners,dáár staat de SP voor!!