SP: ROC mag opleiding voor Moeilijk Lerenden niet schrappen

10 juli 2014

SP: ROC mag opleiding voor Moeilijk Lerenden niet schrappen

SP raadslid Vincent Wijlhuizen heeft vandaag zijn zorgen geuit over de toekomst van de Moeilijk Lerenden (ML) opleiding van het ROC Midden Nederland. Door een nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen verschillende partijen dreigt deze opleiding van het ROC te verdwijnen en ondergebracht te worden in het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO). Dit is tegen de wens van leerlingen, docenten, werkgevers en onderwijsraden, die willen dat deze succesvolle opleiding gewoon op het ROC blijft.

Wijlhuizen: “Het is de gemeente die moet opkomen voor deze kwetsbare groep jongeren. Zij zouden de best mogelijke opleiding en kansen moeten hebben. Als gemeente heb je de plicht hen bij te staan in hun zoektocht naar werk en een goede toekomst. Het afschaffen van deze ML opleiding dient dit doel niet. Het is een kortzichtige beslissing gebaseerd op sentimenten en niet op feiten of op de belangen van deze kwetsbare groep jongeren.”

Docenten van het ROC Midden Nederland, jobcoaches, stagedocenten, arbeidsconsulenten, de MBO Raad en nog veel meer betrokkenen snappen niet waarom het ROC deze keuze maakt. “Ze beroepen zich op veranderende wetgeving en dat de wet ze dwingt om deze keuzes te maken, maar dat is helemaal niet waar. Het ROC is namelijk zélf verantwoordelijk voor het vormgeven en inrichten van deze opleiding”, aldus Wijlhuizen. “Door deze ondoordachte en rigoureuze maatregelen dreigen moeilijk lerende leerlingen vaker in de bijstand terecht te komen. Dat kan niet de bedoeling zijn van gemeentelijk beleid.”

De opleiding die op dit moment wordt aangeboden op het ROC is erg succesvol, en helpt deze jongeren met een IQ tussen de 60-80 in 80-90% van de gevallen aan een vaste baan na hun opleiding.  Juist omdat de huidige opleiding zo goed aansluit bij de behoefte van deze leerlingen is het onduidelijk waarom het ROC deze opleiding niet meer wilt aanbieden.

Door middel van mondelinge vragen heeft Wijlhuizen vandaag opheldering aan de wethouder gevraagd. Wijlhuizen heeft van de wethouder de toezegging gekregen dat er geen overeenkomst getekend wordt voordat de hele gemeenteraad in september geïnformeerd is. Ook heeft de wethouder toegezegd in gesprek te gaan met de MBO Raad.

Luister hier naar Vincent Wijlhuizen vanochtend bij Radio M van RTV Utrecht (vanaf 18:52).