SP en ChristenUnie: wat kost de tourstart nu echt?

24 oktober 2014

SP en ChristenUnie: wat kost de tourstart nu echt?

De raadsfracties van de Utrechtse SP en ChristenUnie eisen helderheid over de daadwerkelijke kosten van de start van de Tour de France in Utrecht. Tal van zaken staan niet op de projectbegroting voor het mega-evenement, maar moeten wel betaald worden.

Afgelopen week zond RTL een reportage uit over de verborgen kosten van de tourstart in Utrecht. Een kleine greep daaruit: ambtenaren die gratis worden ingezet, vervroegde asfalteringswerkzaamheden, extra inzet politie en toezichthouders, de aanleg van een landingsplaats voor helikopters.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: “Het feit dat Utrecht een belangrijk evenement als de start van de Tour de France mag organiseren is natuurlijk een opsteker voor de stad. Volgens het college zal het de stad veel opleveren, maar hoeveel dat zal zijn blijft onzeker. Het is niet zo dat de Christenunie en de SP niet willen dat Utrecht intenationaal op de kaart wordt gezet, maar bij een miljoeneninvestering zoals de Tourstart is het belangrijk om precies te weten wat het evenement de belastingbetaler zal kosten. Dat is nu volstrekt onhelder.”

In commentaar op de uitzending van RTL meldde de gemeente dat het vooral gaat om 'reguliere' inzet van medewerkers zoals dat bij ieder evenement het geval is, maar dat wil er bij de SP en Christenunie niet in. Schipper: "De Tour is qua grootte onvergelijkbaar met alles wat we hier in de stad ooit hebben gedaan. De inzet van toezichthouders en politiemensen zal bijvoorbeeld enorm zijn en die lopen niet op water. Het kan niet anders of dit gaat ten koste van de reguliere budgetten en programma's."

Het college heeft een week of vier voor de beantwoording van de vragen. Wordt vervolgd dus.

Lees ook dit artikel van RTL.