Moeten we projectontwikkelaars dankbaar zijn?

15 mei 2020

Moeten we projectontwikkelaars dankbaar zijn?

Foto: CU2030

We moeten maar 'dankbaar' zijn dat projectontwikkelaars nog willen investeren in woningbouw in onze stad. Daar kwam eigenlijk het antwoord van wethouder Eerenberg op neer op vragen van onder andere de SP over te weinig sociale huur in het stationsgebied.

Het stationsgebied is een duur stukje Utrecht. Maar laten we eerlijk wezen heel Utrecht is duur, dus laten we dit een nóg duurder stukje Utrecht noemen. Weer wordt er in dit hele dure stukje Utrecht een futuristische toren gebouwd die net zo goed in elke andere stad van de wereld neergeplempt had kunnen worden. De komende jaren zal er nog meer gebouwd worden.

In het verleden zijn er afspraken gemaakt over de woningbouw in het stationsgebied. Zeker 1 op de 5 woningen die daar gebouwd worden moeten sociale huurwoningen zijn. Woningen met een huur van maximaal 737 euro in 2020. Bij de bouw van het ‘Wonderwoods’-wooncomplex, of in goed Utregs ‘roadselparruk’, laat het stadsbestuur dat toch weer los, want de projectontwikkelaars hebben het moeilijk en sociale huur levert ze minder geld op dan dure huur- en koopwoningen.

Onder het mom van ‘het is crisis’ worden er altijd weer verslechteringen doorgedrukt. Een crisis die de gewone Utrechter niet heeft veroorzaakt, mag hij wel gaan betalen. Zij het door een hogere huur of in minder sociale huurwoningen. Maar betalen zul je.

‘Never let a good crisis go to waste’, de mensen die ons land besturen hebben die uitspraak zich eigen gemaakt. De vorige crisis hebben we betaald door met belastinggeld de banken te redden toen ze verkeerd gokten met ons geld. Reken er maar op dat ze hun best gaan doen om ons op te zadelen met de kosten van de huidige crisis.

We moeten helemaal niet ‘dankbaar’ zijn dat de projectontwikkelaars nog wat willen bouwen in onze stad. Zij mogen dankbaar zijn dat wij ze een kans geven om wat neer te mogen zetten in ons dure stadsie met onze veel te hoge huren. Ze hebben de afgelopen jaren hun zakken kunnen vullen, en misschien, heel misschien, beste wethouder, is het nu tijd dat zij eens wat over hebben voor ons!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.