SP: REMU in overheidshanden houden

3 juli 2002

SP: REMU in overheidshanden houden

De SP-fracties in provinciale staten en gemeenteraad van Utrecht vinden dat de provincie Utrecht en de Utrechtse gemeenten, die eigenaar van energiebedrijf REMU zijn, hun privatiseringsbesluit moeten terugdraaien, nu koper Endesa is afgehaakt. In plaats hiervan zou de strategie gericht moeten zijn op de uitbouw tot een krachtig energie­distributiebedrijf in overheidshanden, door samenwerking met andere Nederlandse nutsbedrijven in de energiesector, vergelijkbaar met de wijze waarop een aantal water­leidingbedrijven samenwerken in Hydron.

SP-woordvoerder Jansen wijst erop dat afgelopen twee jaar bewezen is dat de argumentatie van de privatiseringsvoorstanders niet klopt. Zij hebben steeds gesteld dat privatisering noodzakelijk is om extern kapitaal te kunnen aantrekken ten behoeve van noodzakelijke investeringen. In 2000 en 2001 is ondanks hoge reorganisatiekosten de winst geëxplodeerd tot ruim 125 miljoen Euro. Als tweederde van de winst wordt ingehouden is er bij een verhouding 30/70 aan interne en externe financiering een investeringsruimte van 280 miljoen Euro op jaarbasis. Dat is ruimschoots voldoende om de vernieuwing van de infrastructuur binnen het eigen werkgebied te kunnen financieren. En dan blijft er ook nog eens meer dan 40 miljoen Euro op jaarbasis voor de provincie en gemeenten aan winstuitkering over.

De SP denkt dat het nu de hoogste tijd is voor REMU om af te stappen van haar riskante strategie van internationale avonturen en terug te keren tot de kernactiviteiten: het leveren van betaalbare, milieuvriendelijke en veilige energie in midden-Nederland. Op dat punt is er nog voldoende werk aan de winkel. Zo is het hoog tijd dat de tarieven en kwaliteit van stadsverwarming in en rond de stad Utrecht op een acceptabel niveau gebracht worden.