RHD-personeel: €150 schoon erbij!

26 april 2005

RHD-personeel: €150 schoon erbij!

Het uitvoerende personeel van de gemeentereiniging van Utrecht gaat in staking als de gemeente niet snel met geld over de brug komt.

De RHD-ers van de vuilnisophaal- en containerdienst, de veeg- en schoonmaakploegen en de technische dienst worden al jaren in de laagste salarisschalen ingedeeld, terwijl ze het zwaarste en smerigste werk doen van alle ambtenaren in Utrecht. De meeste vuilnismannen gaan op dit moment met €1200 per maand naar huis. In Amsterdam krijgen de vuilnismannen zeker €200 per maand meer.

Woordvoerder Henk Boonstra van het actiecomité: de RHD schaalt een ervaren chauffeur-kraanmachinist die een vuilniswagen van € 200.000 bestuurt in drie in, terwijl iemand die de plantsoenen staat te schoffelen al in vier zit!" Een andere klacht is de lage inconventiëntentoeslag voor smerig en zwaar werk. In Utrecht bedraagt die €125 per maand, terwijl voor hetzelfde werk in Amsterdam €350 wordt uitbetaald. Tenslotte zit de RHD-ers ook hoog dat bijzondere diensten, bv. schoonmaken op avonden en op zaterdag na afloop van de markten meestal niet meer uitbetaald wordt, maar gecompenseerd in tijd.

Volgens Tonny Nijhove van het actiecomité kan de gemeente de loonsverhoging voor de RHD-ers gemakkelijk betalen. "De RHD heeft jaar in, jaar uit, een hoop geld verdiend voor de gemeente. In 2004 hebben we twee miljoen overgehouden door hard te werken. Kan die paar ton voor een fatsoenlijk loon er dan van af?"

SP-woordvoerder Paulus Jansen vindt de looneis van de vuilnismannen volkomen gerechtvaardigd: "Wij pleiten vanaf medio 2002 voor verhoging van de lonen en in juni 2004 heeft het college toegezegd om de inschaling te verbeteren. Het duurt allemaal zó tergend lang dat je kan wachten tot de lont in het kruitvat gaat."
Op 27 april wordt duidelijk of RHD-wethouder Van Zanen (VVD) over de brug komt.

Ingrid Dekker
SP Tweede Kamerfractie