Schriftelijke vragen SP over Asbest-affaire

28 april 2005

Schriftelijke vragen SP over Asbest-affaire

De SP-gemeenteraadsfractie heeft vragen gesteld over het toezicht van de gemeente op asbestverwijdering uit woningen, omdat er de laatste jaren vaker grove fouten gemaakt zijn bij sloopwerkzaamheden.

De SP-fractie heeft vernomen dat de Arbeidsinspectie op 25 april jl. de sloopwerkzaamheden in het kader van de renovatie van 194 woningen in Tolsteeg (Robijnhof e.o.), eigenaar BO-EX, heeft stilgelegd.
Er blijkt in deze woningen het nodige gevaarlijke asbestmateriaal verwerkt te zijn en dus moeten er bij de renovatie speciale voorzorgsmaatregelen getroffen worden ter bescherming van de bouwvakkers en de bewoners. Omdat de aannemer die maatregelen ‘vergeten’ was, greep de Arbeidsinspectie in. Voorlopig ligt de bouw stil totdat een asbestverwijderingsbedrijf op de juiste manier het gevaarlijke materiaal heeft aangepakt.

Nu doet zich hierbij het merkwaardige feit voor dat zowel de BO-EX als de aannemer al heel lang wisten dat er asbest in de woningen zat. In de zomer van 2003 heeft de BO-EX een asbestonderzoek laten verrichten door een ingenieursbureau. Dat bureau rapporteerde op 4 juli 2003 aan de BO-EX dat vooral in groene en grijze platen van de raamkozijnen het kankerverwekkende asbestmateriaal zat.

Het valt de SP-fractie op dat er vaker sloop- en bouwwerkzaamheden bij woningbouwcomplexen worden stilgelegd, omdat er pas tijdens de uitvoering wordt vastgesteld dat asbest aanwezig is. Daardoor is bijvoorbeeld in 2003 de sloop van de Pedagogenbuurt enkele maanden vertraagd. Naar aanleiding hiervan heeft de SP-fractie de volgende vragen:

1. De initiatiefnemers voor bouw- en sloopprojecten dienen op grond van wettelijke bepalingen vooraf na te gaan of er asbest aanwezig is. Op welke wijze controleert de gemeente Utrecht bij de bouwaanvraag of er deugdelijk onderzoek gedaan is? Is de aanvrager van een bouwaanvraag verplicht om uit eigen beweging de uitkomsten van het asbest-inventarisatierapport mee te sturen met de bouwaanvraag?
  2. Is er in het kader van de bouwaanvraag voor de renovatie van het complex Robijnhof e.o. door Bouwtoezicht actief nagegaan of er door BO-EX een asbest inventarisatierapport gemaakt was? Zo nee, waarom niet?
  3. De gemeente Utrecht heeft eind jaren negentig een asbestinventarisatie laten uitvoeren voor alle gemeentelijke gebouwen. Deze inventarisatie bewijst nu nog dagelijks zijn nut bij verbouwingen en sloopwerkzaamheden. Voor zover ons bekend hebben de Utrechtse woningcorporaties geen inventarisatie van hun complexen laten uitvoeren, hoewel door de gemeente destijds wel is aangeboden om tegen aantrekkelijke condities “mee te liften”. Klopt onze informatie en zo ja: is het College bereid om met de woningcorporaties te overleggen hoe de inventarisatie en sanering van asbest in hun complexen op een systematische manier ter hand kan worden genomen?