SP wil spoeddebat over RHD

22 april 2005

SP wil spoeddebat over RHD

De SP gemeenteraadsfractie wil een spoeddebat over de betaling van het uitvoerend personeel van de RHD.

De fractie vindt het mooi dat wethouder Van Zanen na de wilde staking van gisteren heeft toegezegd om snel met een voorstel voor verhoging te komen, maar wil opheldering hebben over de tergende traagheid waarmee de portefeuillehouder RHD dit probleem heeft aangepakt.
De SP heeft in de gemeenteraad -als enige- al jaren voor een verbetering van de betaling van de RHD'ers gepleit.

In oktober 2002 constateerde fractievoorzitter Jansen bij de behandeling van de begroting 2003 dat "… een ingewerkte medewerker van de ophaal- of veegdienst in schaal 2 zit. Inclusief inconveniëntentoeslag verdient deze medewerker netto € 1200,-- per maand, dat is € 200,-- minder dan zijn collega in Amsterdam. Wat hem betreft mag daar wel wat bij. Desnoods mag het tarief van de RHD daarvoor verhoogd worden. " Destijds kreeg de SP geen enkele steun voor haar voorstellen, noch bij het college, noch bij de raad.

Daaraan veranderde weinig toen de SP een jaar later, bij de behandeling van de begroting 2004 opnieuw voor een verbetering van de beloning pleitte. Pas bij het debat in juni 2004 over de rol van wethouder Van Zanen inzake de werkverhoudingen binnen de RHD zegde wethouder Gispen (personeelszaken) toe om in het najaar te gaan kijken naar de wijziging van de beloningsstructuur. Dat werd op 28 september 2004 op een vraag van de SP door de nieuwe directeur De Laat van de RHD bevestigd. Inmiddels zijn er echter opnieuw zeven maanden verstreken.

De SP wil daarom dat wethouder Van Zanen in een spoeddebat komt uitleggen waarom het zo lang moest duren eer er een einde gemaakt wordt aan de schrijnende onderbetaling van de vuilnismannen en -vrouwen. Ook wil de SP aangetoond zien dat met het nieuwe voorstel voor de beloning de verschillen tussen betaling van de RHD'ers en andere ambtenaren in Utrecht met vergelijkbaar of minder zwaar werk zijn rechtgetrokken.

Inlichtingen:
P. Jansen, tel. (06) 5184475.