h

Voorjaarsnota 2005 ligt als een UNA-baksteen op de maag

25 april 2005

Voorjaarsnota 2005 ligt als een UNA-baksteen op de maag

Het lijkt erop dat het Utrechtse college –beter laat dan nooit- een aantal voorstellen van de SP gaat uitvoeren. Dat concludeert de SP-fractie op basis van de voorjaarsnota 2005.

Het anders inrichten van het wijkgericht werken, met inbegrip van het sluiten van een aantal wijkbureau’s is een maatregel waar de SP al jaren voor gepleit heeft. Dat geldt ook voor het produceren van minder beleidsnota’s, het verschuiven van het accent van specialisten naar generalisten. De SP is van mening dat bij deze koerswijziging ook de omvang van projectgroepen teruggebracht kan worden. Generalisten kunnen immers een breder terrein bestrijken.

De SP sluit niet uit dat het mogelijk is om € 1,4 miljoen te besparen op de overhead bij de straatreiniging, door de samenvoeging van de Reinigings- en Havendienst met de dienst Stadsbeheer. Die opbrengst zou echter ingezet moeten worden voor het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden voor het uitvoerend personeel bij de RHD, in plaats van dit te gebruiken voor de realisatie van de gemeentebrede bezuinigings­taakstelling.

Droevig is de SP-fractie gestemd over de voortgang en de kwaliteit van de gemeentelijke automatiseringsprojecten. “Burgers kunnen in 2010 via internet de gemeente benaderen om hun vragen te stellen, om producten digitaal op te vragen en te betalen, meldingen te doen of hun mening aan de gemeente te ventileren”, meldt de voorjaarsnota. Waarom pas in 2010, nu er de afgelopen jaren al kapitalen verspijkerd zijn aan ICT?

De site www.utrecht.nl scoort in de ranking van gemeenten veel te laag en het systeem waarmee burgers stukken van de gemeenteraad kunnen opvragen is zwaar verouderd. De SP vindt dat het College per jaar moet aangeven wat er aan voortuitgang op het terrein van ICT-dienstverlening bereikt moet zijn, in plaats van de resultaten op de lange baan te schuiven terwijl de kosten doorlopen.

In de voorjaarsnota ontvouwt het College ook ideeën over de toekomstige structuur van de gemeentelijke diensten. Er zouden straks nog drie uitvoerende diensten overblijven, alsmede drie beleids- en ontwikkeldiensten. De SP zet vraagtekens bij dit concept. De scheiding van beleid en uitvoering betekent dat de koppeling tussen theorie en praktijk, toch al niet de sterkste kant van veel ambtelijke organisaties, nóg lastiger wordt. De SP is er juist voor om de praktijkkennis van de mensen uit de uitvoering beter te benutten bij het maken van nieuwe plannen.

Ook heeft het College het voornemen om in de huidige gemeentelijke organisatie de mogelijkheden voor verzelfstandiging van diensten of dienstonderdelen te onderzoeken. De SP pleit ervoor om in dat geval te starten met een evaluatie van de effecten van verzelfstandigingen/privatiseringen uit het verleden. Daarbij zou bijvoorbeeld gekeken kunnen worden naar het gemeentelijk energiebedrijf (nu Eneco: klantonvriendelijker dan ooit tevoren), het kabelbedrijf (nu Casema: tarieven astrononomisch gestegen) en de wijkwelzijnsorganisaties (buurthuizen steeds minder beschikbaar voor de buurt). Waarschijnlijk zal het enthousiasme om nog méér publieke diensten af te stoten daarna wat bekoeld zal zijn.

Voor wat betreft de stedelijke kapitaalgoederen heeft het er veel van weg dat de veelgeroemde Oldenborg-gelden in een bodemloze put verdwijnen, zolang het structurele onderhoudsbudget voor de openbare ruimte te laag blijft. De SP pleit ervoor om geld vrij te maken voor de verhoging van het onderhoudsbudget, door het mes te zetten in prestigeprojecten met een onverantwoord hoge onrendabele top –zoals de parkeergarage Lucas Bolwerk en het muziekpaleis.

Een laatste boodschap van de voorjaarsnota is de aankondiging van een lijk in de kast bij de grondexploitatie van Leidsche Rijn. Die heeft nu al een saldo van €46 miljoen negatief, waarbij het College aantekent: “Het zal, mede gezien de fase waarin de ontwikkelingen in Leidsche Rijn zich bevinden, steeds moeilijker worden om een neutraal resultaat te behalen met alle opdrachten die er nog liggen.” De SP fractie constateert dat het peperdure stedebouwkundige concept van Leidsche Rijn, met name de verplaatsing en overkluizing van de A2, niet alleen het geld hebben opgesoupeerd dat besteed had moeten worden aan wijkvoorzieningen, maar ook nog een zware hypotheek op de toekomst leggen.

Inlichtingen:
P. Jansen, tel. (06) 51844755

U bent hier