Bouwplannen Veemarkt niet overtuigend

19 juni 2005

Bouwplannen Veemarkt niet overtuigend

WoningbouwDe deze week gepubliceerde bouwplannen voor het Veemarkttterrein in Voordorp zijn naar de mening van de SP-gemeenteraadsfractie niet overtuigend. Het college wil het Veemarktterrein gebruiken om geld te verdienen, als alternatief voor de groen voor poen-plannen. Maar dat betekent niet dat er geen andere voorwaarden gesteld kunnen worden aan de gebiedsontwikkeling. Wat ons betreft zijn dat: de realisatie van een buurtsuper, de verbetering van de accommodaties voor de sportverenigingen en een voldoende aandeel sociale woningbouw. De nu gepresenteerde plannen voldoen niet aan die randvoorwaarden.

Ook is belangrijk dat de huidige gebruikers van het Veemarktcomplex (naast de veemarkt ook de automarkt en een aantal beurzen) niet geconfronteerd worden met enorme kostenstijgingen. Dat zou immers vrijwel zeker betekenen dat een aantal van deze aktiviteiten het loodje legt of vertrekt uit Utrecht, met als gevolg het verlies van honderden banen.

De startnotitie voor het Veemarktterrein komt 28 juni a.s. aan de orde in de gemeenteraadscommissie stedelijke ontwikkeling.