Brandweerlui knokken voor arbeidsvoorwaarden

1 juni 2005

Brandweerlui knokken voor arbeidsvoorwaarden

Een stoet van 200 brandweerlieden, begeleid door een groep doedelzakblazers, droeg op donderdag 26 mei demonstratief de CAO ten grave naar het Utrechtse stadhuis. De demonstratie was het ludieke startschot voor de acties tegen de vastgelopen CAO-onderhandelingen voor het gemeentepersoneel.

Het CVA, dat namens de Nederlandse gemeenten onderhandelt met de bonden, kwam tot nu toe niet verder dan een loonbod van 0,6%. “Dat zijn twee zakken sinaasappels per maand”, aldus een van de demonstranten. Het personeel van de brandweer is ook woedend dat de gemeenten het Functioneel Leeftijds Ontslag willen vervangen door een “levensloopregeling”. Dat gaat veel mensen in de uitvoerende rangen €350 per maand kosten.

Na de ludieke actie volgen hardere acties, zoals de staking bij het GVU op 1 juni, om de onderhandelaars van de gemeenten onder druk te zetten. Een van de drie onderhandelaars is de Utrechtse wethouder Gispen (LU). De SP-gemeenteraadsfractie Utrecht zal bij de behandeling van de voorjaarsnota in de gemeenteraad op 2 juni een motie indienen om meer geld uit te trekken voor fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden in de lagere salarisschalen.