Column: Everybody happy?

3 juni 2005

Column: Everybody happy?

Laten we het voorzichtig zeggen; de uitslagen van 1 juni gaven binnen de SP aanleiding tot enige voldoening. Hier en daar hebben onze mensen zelfs een sapje gedronken om het campagnestof weg te spoelen. Het licht bleef aan, er kwam geen oorlog. Kortom, een mooie dag die om navolging vraagt, wat ons betreft.

Zelf heb ik de uitslagenavond op het gemeentehuis bijgewoond, waar het een dolle boel was. Na het bekendmaken van de uitslag van het referendum over de uitbreiding van de koopzondag, steeg de vreugde zelfs tot het hoogtepunt. Ongeacht verlies of winst, alle geinterviewden waren het erover eens dat het referendum erg geslaagd was. Hoge opkomst, betrokkenheid van de burger, een duidelijke uitslag. Pure winst. Moeten we vaker doen, smaakt naar meer.

Nou Yet, verblijd Utrecht eens en breng alsnog de parkeergarage Lucas Bolwerk in stemming. Die brief aan de referendumcommissie was per slot toch gewoon een vergissing. Iedereen doet wel eens iets doms. Die HOV-baan langs het spoor zou ook een mooi onderwerp zijn.

Walter, is dat muziekpaleis toch niet iets om de bevolking over te raadplegen? Het Coriocontract, de fly-overs bij het 24 oktoberplein. Utrecht spreekt, Leefbaar Utrecht luistert. Put your money where your mouth is, zeggen de Engelsen. Maak jullie slogan waar en gooi open die stembussen.

Schiet me er nog een te binnen; het volbouwen van die groenstroken. Zou ook zeer interessant zijn om daar de mening van Utrecht eens over te peilen. Kan ook best allemaal tegelijk. Vragen we de Gamma weer of ze willen sponsoren, dan kost het niet zoveel.

Op de een of andere manier heb ik toch het gevoel dat de animo voor het bovenstaande bij het gemeentebestuur niet overweldigend zal zijn en dat men liever wacht tot het grote referendum van volgend jaar maart; de raadsverkiezingen. Om er in de tussentijd nog effe het een en ander door te jassen.

Maar misschien vergis ik me en mogen we in de tussentijd nog een keer. Van ons mag het. Wij houden wel van een sapje.

Proost, op de overwinning van de democratie!

Tim Schipper