Gratis op de foto...

19 juni 2005

Gratis op de foto...

CameraDe Bijenkorf en McDonald?s gaan in samenwerking met gemeente en politie experimenteren met gezichtsherkennings-camera?s om de winkeldiefstal in hun filialen aan te pakken. Dieven die tot drie maal betrapt zijn krijgen voor beide zaken automatisch een toelatingsverbod. Komen ze de winkel toch binnen, dan zorgen de herkenningscamera?s, die gekoppeld zijn aan een bestand met foto?s van winkeldieven, dat het alarm afgaat. Acht andere winkels, waaronder de Rode Winkel en boekwinkel Broese, doen ook mee aan het proefproject van drie maanden. De geschatte kosten per vestiging: zesduizend euro.

De gemeente Utrecht verleent medewerking aan het project. Daarover ondervraagd door SP-fractievoorzitter Paulus Jansen verklaarde burgemeester Brouwer dat het toepassen van dit soort technieken op particulier terrein is toegestaan door de wet. Het systeem kan naar haar mening een bijdrage kan leveren aan het terugdringen van het aantal winkeldiefstallen zonder al te veel politie-inzet. De SP is van mening dat dergelijke technieken pas kunnen worden ingezet nadat er voldoende wettelijke waarborgen zijn voor het beheer van de fotobestanden, het inzagerecht van gegevens en sancties getroffen kunnen worden tegen onrechtmatig gebruik van persoonsgegevens door winkeliers.