Lees mee: Wat is 'rood' nog in Amerika?

8 juni 2005

Lees mee: Wat is 'rood' nog in Amerika?

De leesclub van ROOD Utrecht, de roode uyl, bespreekt maandag 13 juni de binnenlandse politiek van Amerika.

Wat voor persoon en politiek schuilt er achter Mr. Bush als het gaat om sociaal beleid, culturele opvattingen en democratie in eigen land?

In hoeverre zijn de regerende Republikeinen de personificatie van het liberalisme dat we NIET in Nederland willen en wat bieden de Amerikaanse Democraten nog als alternatief voor een SOCIAAL beleid?

De Rode Uil heeft een zevental artikelen (totaal circa 25 pagina's) die deze vragen helpen te beantwoorden geselecteerd. Daarbij zal worden ingegaan op het Amerikaanse populisme (artikel Skocpol), de plannen en toekomst van de sociale voorzieningen van zowel Bush als Kerry (artikelen Reynolds en Baker) het postmoderne verdwijnen van de traditionele scheiding tussen links en rechts (artikel Mertes) en het persoonlijke geloof van Mr. Bush met betrekking tot zijn enthousiaste conservatieve achterban (artikel Cooperman).

Ook zijn reflecties van "Onze Jan" uit zijn boek "Enough" over de V.S. op een rijtje gezet en kun je meer lezen over het nalatenschap van voormalige Democratische presidenten (artikel Andrew).

Wij nodigen iedereen uit het rode standpunt van de SP te versterken op deze bijeenkomst zodat we de "amerikanisering" samen een halt toe kunnen roepen!

- WANEER - WAAR - HOE -

Maandag 13 Juni om 20:00 in het partijpand, Bernadottelaan 31. Ook als je geen ROOD-lid bent, of eigenlijk te oud bent voor ROOD, ben je van harte welkom.

Graag even aanmelden bij Joost als je van plan bent te komen.

De teksten zijn te downloaden van
www.wolffelaar.nl/~vbloklnd/hidden/rood/tekst/
gebundeld in Amerika.pdf, behalve het artikel "Opinion and Rhetoric" dat om technische redenen een eigen bestand heeft. Excuses voor de grote hiervan (1.2MB).

Contactpersoon: Joost van Blokland, tel. 030-6950832, P.G.H.J.vanBlokland@phys.uu.nl