Weer actie gemeentepersoneel

1 juni 2005

Weer actie gemeentepersoneel

Na de demonstratieve optocht van voornamelijk brandweerpersoneel donderdag 26 mei, organiseerde de Utrechtse buschauffeurs vandaag een succesvolle werkonderbreking bij de GVU tussen 10 uur en 14 uur. Op het Janskerkhof organiseerde de ABVAKABO en CNV-Publieke Zaak een protestmanifestatie. Aan wethouder Toon Gispen (Leefbaar Utrecht) werd een petitie aangeboden.

De SP steunt de strijd van de werknemers ook vanuit de gemeenteraad. SP-gemeenteraadslid Mary Mossel sprak tijdens de actie van 26 mei: ‘’Namens de SP-fractie kan ik nog wel zeggen dat wij heel goed snappen dat een loonbod van 0,6 % belachelijk mager is als de prijzen met minstens 1,25% stijgen. Dat geldt dubbel als je geen topfunctie hebt maar een modaal loon verdient. Ook is duidelijk dat de FLO-voorstellen er hard inhakken bij het uitvoerend personeel in de zware functies bij bijvoorbeeld de brandweer en de RHD. Wij zullen daarom volgende week proberen de gemeenteraad te laten uitspreken dat er voldoende geld wordt uitgetrokken voor een rechtvaardig personeelsbeleid. Desnoods moeten daarvoor maar een paar prestigeprojecten worden afgeblazen.‘’