Leidsche Rijn wordt groen (villa)park

4 juli 2005

Leidsche Rijn wordt groen (villa)park

Het Leidsche Rijn park moet zo natuurlijk –en goedkoop- mogelijk worden ingericht, maar het college mag wel doorgaan met haar plannen om aan de randen van het park dertig hectare dure villa’s te bouwen. Een meerderheid van de gemeenteraad is nog onvoldoende steun voor het SP-alternatief om in plaats van de villa’s vijf torenflats te bouwen langs de Europaweg en de burgemeester Middelweerdweg. Dan zou slechts zes hectare gebruikt worden voor woningbouw, die bovendien gerealiseerd wordt in een betaalbare prijsklasse. Ook zou de prachtige dorpsrand aan de oostzijde van Vleuten ten zuiden van de Hindersteinlaan gespaard kunnen blijven voor bebouwing. Wel is besloten om de mogelijkheden voor “zuinig bouwen in het park” nader te onderzoeken.

Het gemeentebestuur heeft tien jaar geleden beloofd om een groot park aan te leggen in het hart van het nieuwe stadsdeel Leidsche Rijn. Er is echter onvoldoende geld uitgetrokken voor de realisatie. Toen dit in 2001 ontdekt werd heeft de SP bepleit om het financiële probleem op te lossen door de A2 niet te verplaatsen en overkluizen, maar aan weerszijden in te bouwen in een zone van bedrijfsgebouwen. Een andere mogelijkheid was geweest om iets minder viaducten en tunnels aan te leggen in het te verbreden spoortracé door Leidsche Rijn. Nu wordt het aantal “perforaties” in de spoordijk vijf keer zo groot als in de bestaande stad, wat tientallen miljoenen extra kost. Door te besparen op deze stedebouwkundige hoogstandjes was er voldoende geld overgebleven voor het park en voor buurtvoorzieningen, voorzieningen waar de bewoners écht iets aan hebben.

Tevreden is de SP dat het hart van het park uitsloten wordt van bebouwing en dat gekozen wordt voor een sobere, natuurlijke inrichting. “Daar hebben we twee jaar geleden ook al voor gepleit”, zegt SP-fractievoorzitter Paulus Jansen. “Ik denk daarbij aan dezelfde uitstraling als Amelisweerd aan de oostzijde van de stad. Daarbij zou je ook sommige vormen van kleinschalige landbouw kunnen handhaven in het parkgebied. Dat heeft ook een recreatieve waarde en scheelt een flinke investering. Tenslotte zou het ook schelen als het J.P.Thijsselint, dat is nu een 11 kilometer lange asfaltbaan om het park heen, wordt veranderd in een schelpenpad, begrensd door een doorgaande heg. Dat is goedkoper en natuurlijker.”