Onrust kermis goed aangepakt, vindt SP (bron: UN, 6 juli 2005)

6 juli 2005

Onrust kermis goed aangepakt, vindt SP (bron: UN, 6 juli 2005)

De aanpak van ongeregeldheden op de kermis in De Meern is in grote lijnen goed verlopen. Dat vindt nu ook de SP- fractie in de Utrechtse gemeenteraad, die twee weken geleden nog kritische vragen stelde over de incidenten.

Vrijdag 17 juni sloot de politie de kermis na ongeregeldheden. Daarbij werden vier personen aangehouden en zette het korps een ME- arrestatie- eenheid in. Informatie van de politie over de gang van zaken week toen fors af van de lezing door getuigen en betrokkenen, stelde de SP in schriftelijke vragen. Maar na een brief van burgemeester Brouwer en antwoorden op de vragen is de fractie gerustgesteld: het politie- optreden is effectief geweest.

Het enige punt van kritiek dat raadslid Boers overhoudt is de manier van communiceren met de kermisexploitanten. De eigenaar van de botsauto’s op de Meernse kermis was aanspreekpunt voor de politie, en kreeg in die functie ook te horen dat alle kramen vrijdagavond voortijdig dicht moesten. Hij ging ermee akkoord dat over te brengen aan zijn collega’s Maar de politie had het slechte nieuws beter zelf aan alle kermisexploitanten kunnen zeggen, vindt Boers: “Zoiets moet je zelf doen als je het gezag vertegenwoordigt. Dat kan niet worden overgedragen aan één van de kermismensen.”