Studentenwoningen Opaalweg gaan door

3 juli 2005

Studentenwoningen Opaalweg gaan door

De Stichting Sociale Huisvesting (SSH) mag doorgaan met de bouw van tijdelijke studentenhuizen aan de Opaalweg en de Baden Powellweg in de wijk Tolsteeg. Dit heeft de bestuursrechter bepaald. De buurtbewoners vrezen overlast van de studenten en overwegen in beroep te gaan. De SP is groot voorstander van de bouw van meer studentenwoningen, maar dan wel op plekken die voor zowel de buurt als voor de studenten zelf wenselijk zijn. De beoogde bouwlocaties in Tolsteeg voldoen hier absoluut niet aan.

Naast de overlast voor de buurtbewoners gaat de bebouwing ten koste van het schaarse groen in de wijk. Ook is het relatief korte gebruik van de zogenaamde prefab-woningen ? zo?n vijf jaar - in de ogen van de SP geldverspilling. Bouwtechnisch kunnen ze nog minstens twintig jaar mee. Tevens komen de woningen aan de Baden Powellweg te liggen langs één van de drukste spoorlijnen van Nederland. De SP-fractie suggereerde in de gemeenteraad de Kromhout-kazerne als alternatieve locatie. Dit voorstel heeft het echter niet gehaald.