Portaal en Bo-ex toppers in directeurensalarissen

19 augustus 2005

Portaal en Bo-ex toppers in directeurensalarissen

Naar aanleiding van het Volkskrant onderzoek naar de salarissen van directeur-bestuurders van woningcorporaties heeft de SP uitgezocht wat er in Utrecht verdiend wordt. Bo-ex en Portaal slepen de prijzen voor de kopposities in de wacht. Portaal directeur Van Unen strijkt het hoogste bedrag in euro’s op: €241.700 over 2004: veel meer dan de minister-president en ook ruimschoots boven het maximale salaris dat de commissie Izeboud van Aedes geadviseerd heeft.
De prijs voor het hoogste bedrag per huurder gaat naar directeur Klinkenberg van Bo-ex91. Hij verdient weliswaar “maar” €189.000, maar hij beurt wel het hoogste bedrag per huurder per jaar: in 2004 was dat €23.
De SP heeft landelijk schriftelijke vragen gesteld aan minister Dekker, met het verzoek om paal en perk te stellen aan de uit de hand gelopen corporatiesalarissen.

BO-EX91
Bo-ex91 publiceert de bezoldiging over 2004 van zijn (enige) directeur-bestuur in zijn jaarverslag. Zijn vast inkomen bedroeg €137.400, pensioenlasten €43.700, vergoedingen en werkgeverslasten €8.000, totaal dus €189.100.
Bo-ex had in 2004 8.100 woningen, dat is dus ruim €23 per huurder per jaar.

GROENRAND WONEN
In het jaarverslag zijn geen gegevens te vinden over de betaling van de directeur-bestuurder.

MITROS
Mitros publiceert de bezoldiging van zijn directeur-bestuurders in het jaarverslag 2004. De bezoldiging van de raad van bestuur (twee personen) bedroeg in 2004 €343.000 (in 2003 € 299.000). Ten opzichte van 2003 zijn de totale kosten met € 44.000 gestegen. Dat is het gevolg van het feit dat de honorering eens in de twee jaar wordt herzien.. Het effect van deze herziening, met terugwerkende kracht vanaf 1 mei 2003, bedraagt in 2004 €14.500. Bovendien zijn de reguliere pensioenlasten ten opzichte van 2003 met 57% gestegen. De brutolonen over 2004 bedragen voor de algemeen directeur € 144.000 (2003: €138.000) en voor de financieel directeur € 130.000 (2003: €126.000). De raad van commissarissen ontving €74.300 (2003: €71.900)
Mitros had in 2004 31.000 verhuureenheden, dat is dus €11 per huurder per jaar.

PORTAAL
Portaal publiceert de bezoldiging van zijn (enige) directeur-bestuurder A. van Usen niet in het algemene jaarverslag, alleen in het verslag voor de toezichthouder, dat overigens uitermate lastig verkrijgbaar is.
De totale bezoldiging van Van Usen bedroeg €241.700.
Het aantal woningen van Portaal bedraagt 54.500 (deze corporatie werkt landelijk en bezit ook veel woningen in de regio Arnhem-Nijmegen en in Leiden), dat is dus €4,40 per huurder per jaar.

SSHU
SSHU publiceert de inkomensgegevens in haar jaarverslag 2004. De enige directeur bestuurder ontving een jaarinkomen van € 113.800,-- (brutosalaris inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering). Er is geen sprake van een variabel inkomen. Gegevens over pensioen- en werkgeverslasten zijn niet gepubliceerd, de SSH schrijft hierover: “(Vroeg)pensioen regeling is conform de geldende regeling in de branche. Dit geldt ook voor de gebruikelijke werkgeversvergoedingen.“
De SSH had in 2004 8.800 verhuureenheden, dat is dus €13 per huurder per jaar, excl. Pensioen- en werkgeverslasten.