SP: bij inhuur altijd toetsbare doelstellingen formuleren

23 augustus 2005

SP: bij inhuur altijd toetsbare doelstellingen formuleren

Bij de inhuur van externen door de gemeente Utrecht moeten voortaan altijd toetsbare doelstellingen geformuleerd worden, waaruit ook blijkt waarom de opdracht voor een project niet uitgevoerd kan worden door een gemeentelijke dienst. Dat concludeert de SP-fractie naar aanleiding van het rapport “Betrokken van Buiten” van de Utrechtse Rekenkamer, dat vandaag is verschenen.

De SP vindt het een kwalijke zaak dat de meeste externe adviseurs nog steeds worden ingeschakeld op basis van enkelvoudige onderhandse aanbesteding, op grond van “goede ervaringen in het verleden.” Dat zet de deur open voor vriendjespolitiek, zeker als er geen goed centraal beeld bestaat van de gemeentelijke opdrachtenportefeuille aan uitbesteed werk.

De fractie onderschrijft de aanbevelingen van de Rekenkamer, maar heeft daarnaast nog een aantal aanvullende conclusies/voorstellen:
- het aandeel openbaar aanbestede opdrachten bij de inhuur van externen dient flink omhoog te gaan; om kostenefficiënt te werken zou dat voor kleinere klussen zo veel mogelijk op basis van periodiek aanbestede raamcontracten moeten gebeuren;
- bureau aanbestedingen dient altijd een marginale toets uit te voeren vóór aanbesteding, om te voorkomen dat diensten hun eigen koers op dit terrein blijven bepalen;
- Er dient jaarlijks een analyse gemaakt te worden door bureau aanbesteding van het uitbestedingspatroon van de diensten, om na te gaan of er (te) vaste uitbestedingspatronen voorkomen die de gemeente geld kosten; bureau aanbestedingen neemt dat aspect mee in zijn jaarlijkse rapportage aan de gemeenteraad.

Inlichtingen;
P.Jansen, (06) 51844755.