Meerderheid gemeenteraad: geen probleem met sloop in Overvecht Noord
Meerderheid gemeenteraad: geen probleem met sloop in Overvecht Noord
Een ruime meerderheid van de Utrechtse gemeenteraad –met uitzondering van SP en GroenLinks- is op donderdag 1 september akkoord gegaan met de Ruimtelijke Visie Overvecht 2004-2020. De is het eerste stapje naar een nieuw bestemmingsplan voor de wijk, waarin de toekomstplannen voor de komende vijftien jaar worden vastgelegd.
Nu al is duidelijk dat indien deze plannen doorgaan in Overvecht de komende vijftien jaar op grote schaal gesloopt zal worden. De deelgebieden Klopvaart (Nicaraguadreef/ Bostondreef e.o.) en Tigrisdreef e.o. krijgen in de toekomst het karakter “Suburbaan wonen”, waardoor er nauwelijks meer plaats zal zijn voor flats.
In de Klopvaart gaat de gemiddelde woningdichtheid omlaag van 38 naar 30 woningen per hectare, dat zou de sloop van minstens 170 woningen betekenen. Waarschijnlijk overigens nog meer, omdat de overgebleven woningen lang niet allemaal voldoen aan het luxe-profiel “vrijstaande woningen, twee-onder-een-kappers en rijwoningen” van de ruimtelijke visie.
In het gebied rond de Tigrisdreef gaat de woningdichtheid van 57 naar 30 woningen per hectare, dat betekent de sloop van ministens 730 woningen, bijna de helft van de buurt.
De SP gaf tijdens de raadsbehandeling aan dat de uitvoering van de visie zal leiden tot een tweedeling in Overvecht, waarbij de Noordrand, dichtbij het groen van het Noorderpark, straks alleen nog betaalbaar is voor de huishoudens met hogere inkomens. De midden- en lage inkomens zullen alleen nog terecht kunnen in het zuidelijk deel van de wijk, waar de woningdichtheden in de toekomst zelfs nog hoger worden.
De sloop in Overvecht Noord is regelrechte kapitaalvernietiging. De woningen in de buurt Klopvaart zijn pas vijfentwintig jaar oud, de buurt is behoorlijk populair en kent nauwelijks beheerproblemen. Beheerprobelemen zijn er wel in een aantal complexen rond de Tigrisdreef, vooral veroorzaakt door het toewijzingsbeleid van de corporaties en de gemeente, te weinig huismeesters e.d. De huizen zijn bouwtechnisch echter nog prima in orde en ook redelijk betaalbaar. De SP vindt daarom dat de wijkvernieuwing van Overvecht meer moet uitgaan van de woningen die er al staan.
Ruimtelijke Visie Overvecht downloaden?
Klik hier
Bespreking Ruimtelijke visie Overvecht, gemeenteraad 1 september 2005.
Eerste termijn SP-fractie.
De SP-fractie heeft bij de commissiebehandeling al aangegeven dat we niet instemmen met de grofmazige herstructurering waarvoor het College kiest in de ruimtelijke visie Overvecht. Op het niveau van subwijken van 2000-3000 woningen wordt een stedenbouwkundige structuurverandering nagestreefd, die enerzijds leidt tot veel sloop, anderzijds tot een tweedeling binnen de wijk met een concentratie van de duurdere woningtypen in het noorden en de goedkopere woningen aan de zuidkant. De SP-fractie is voorstander van een meer gemengde wijkopbouw, al vinden wij het wel een goed idee om geleidelijk aan nieuwe woningtypen en stedenbouwkundige structuren toe te voegen aan de bestaande wijk. Maar dan fijnmaziger.
Tijdens de commissiebehandeling was er een flinke delegatie bewoners van de Vechtdijk die bezwaar maken tegen de mogelijke aanleg van een fietsbrug tussen Zuilen en Overvecht. De SP-fractie denkt dat zo’n brug een essentiële schakel in een mooie recreatieve route van Zuilen naar het Noorderpark zou kunnen vormen. En Zuilen is een wijk met een groot groentekort! Als het draagvlak voor deze voorziening kan worden aangetoond mag de fietsbrug er wat ons betreft komen.
Behoud van de groene buffer langs de Noordelijke randweg is voor ons ook een zeer belangrijk punt. De Ruimtelijke Visie Overvecht lijkt ons op gespannen voet te staan met de Groen-voor-poen-plannen, die uitgaan van gedeeltelijke bebouwing van deze buffer.
Ter afsluiting wil ik graag herhalen dat de SP-fractie tegenstander was en blijft van een eventuele verplaatsing van de prostitutie van de Hardebollenstraat naar het Zandpad. Die verplaatsing zou de magneetfunctie van het Zandpad nog verder vergroten, dus nog veel meer verkeersoverlast en andere negatieve effecten. Dan kom je van de regen in de drup.