Rotsoord: ruikt Van Kleef toch nog poen?

5 september 2005

Rotsoord: ruikt Van Kleef toch nog poen?

De SP-gemeenteraadsfractie is woedend dat het College in zijn vandaag gepresenteerde Visie Rotsoord blijft knabbelen aan het groen van Tolsteeg. Vorig jaar is na de massale Groen-voor-Poen demonstraties op tweede pinksterdag door de gemeenteraad besloten om de dierenweide, de vogelopvang en de volkstuinen op deze plek te respecteren. Dat is zelfs in een motie vastgelegd. In de vandaag gepubliceerde visie moeten de volkstuinen echter verkassen naar de groenstrook langs het spoor. Dat is tot 2015 in werkelijkheid een bouwput, in verband met de spoorverdubbeling tussen Utrecht CS en Lunetten. Fractievoorzitter Paulus Jansen: "De wethouder was destijds zeer stellig. Geen grootschalige ontwikkelingen, ook niet op de lange termijn. Groen blijft groen. Op deze manier ga je niet met de mensen om. Wat ons betreft geldt afspraak is afspraak en gaat dit voorstel van tafel."

De SP vindt de visie een schoolvoorbeeld van stedebouwkundige luchtfietserij. Zo wordt er schuin door het gebied een groene laan aangelegd, van niets naar nergens. Ook is duidelijk dat de bestaande bedrijvigheid op Rotsoord onder zware druk komt te staan als het plan wordt uitgevoerd. De fractie pleit er daarom voor om bij de visie prioriteit te geven aan een snelle impuls voor de rotte kiezen in het gebied: het Vicomaterrein en het voormalige ROC aan de Vaartserijn en het braakliggende terrein op de hoek Diamantweg/Briljantlaan. Daar is ruimte voor woningbouw, in combinatie met wat bedrijfsruimte. Verder kan uitgesproken worden dat de gemeente, als zich gelegenheden voor herontwikkeling langs de Vaartserijn voordoen, streeft naar de geleidelijke ontwikkeling van een promenade langs het water, waarin ook plaats is voor enige horeca. Tenslotte moet er voldoende ruimte blijven voor kleinschalige bedrijvigheid, zou de Helling de kans moeten krijgen om zijn activiteiten uit te bouwen en moeten de parkeerproblemen aan de noorzijde van het gebied worden opgelost.

Op 22 september zullen de plannen van het college gepresenteerd worden op een informatieavond in de buurt. De SP zal zich inzetten om zoveel mogelijk wijkbewoners te mobiliseren om zich uit te spreken over dit staaltje woordbreuk.