SP: openbare basisscholen verplichten concierge in dienst te nemen

2 september 2005

SP: openbare basisscholen verplichten concierge in dienst te nemen

De gemeenteraad moet bij de behandeling van de begroting van de Stichting Primair Openbaar Onderwijs Utrecht het bestuur van de openbare basisscholen verplichten om een concierge in dienst te nemen. Dat voorstel heeft SP-woordvoerder Mary Mossel gedaan bij het debat over de reintegratie van ex-ID-ers uit het onderwijs.

Tot vorig jaren hadden de Utrechtse scholen ruim 200 gesubsidieerde ID-ers in dienst als concierge of onderwijsassistent. Na de afschaffing van de ID-regeling door het kabinet Balkenende zijn er inmiddels ruim 60 door de scholen in vaste dienst genomen. Daarnaast kunnen 70 voormalige ID-ers via een gemeentelijke poule in het onderwijs blijven werken. De rest van de mensen werkt op dit moment in de sociale werkplaats (UW-bedrijven).

De SP is van mening dat de openbare scholen de kosten van de concierges deels zelf kunnen betalen, door te snijden in hun overhead. Maar de gemeente zou ook zelf een bijdrage moeten leveren, bijvoorbeeld uit de opbrengst van de selectieve vacaturestop. Utrecht heeft een topzware ambtelijke organisatie, met relatief veel medewerkers in de functieschalen 10 en hoger. Door daar een pas op de plaats te maken kunnen voor iedere bespaarde dure rapportenschrijver drie concierges of klassenassistenten aan het werk geholpen worden.
Op dit moment is nog niet duidelijk of er in de raad voldoende steun is voor het SP-voorstel. Dat zal moeten blijken bij de behandeling van de gemeentebegroting in het najaar.