BRU tikkeltje democratischer?

14 oktober 2005

BRU tikkeltje democratischer?

Misschien wordt het Bestuur Regio Utrecht een ietsepietsje democratischer, nadat de gemeenteraad van Utrecht een SP-motie heeft aangenomen die uitspreekt dat wethouders en burgemeesters niet langer lid kunnen zijn van het algemeen bestuur, maar nog slechts van het dagelijks bestuur.
De SP zou het BRU, een ondemocratisch wangedrocht op basis van de wet gemeenschappelijke regelingen, liefst morgen opgedoekt zien. De taken, onder meer de woonruimteverdeling en het regionaal openbaar vervoer, zouden dan overgeheveld moeten worden naar de provincie. Daarvoor is echter geen draagvlak. Om die reden probeerde SP-fractievoorzitter Jansen, zelf lid van het algemeen bestuur BRU, de controlerende rol van het algemeen bestuur in ieder geval te versterken.
Een tweede motie van de SP, die vroeg om het algemeen bestuur samen te stellen op basis van politieke afspiegeling, haalde het net niet.

Motie “Betere scheiding tussen algemeen en dagelijks bestuur BRU”
De gemeenteraad van Utrecht, bijeen op 13 oktober 2005, ter bespreking van het raadsvoorstel "Onderschrijven WGR-plus status"

overwegende, dat:
- het reglement van orde van het BRU toestaat dat wethouders en burgemeesters zitting nemen in het algemeen bestuur;
- het reglement van orde voorschrijft dat de leden van het dagelijks bestuur BRU gekozen worden door en uit het algemeen bestuur;
- bij andere gemeenschappelijke regelingen, bijvoorbeeld Parkstad Limburg gekozen is voor een betere scheiding tussen de bestuurlijke en controlerende functie,

spreekt uit dat de controlerende functie van het algemeen bestuur BRU gediend zou zijn met het schrappen van de mogelijkheid voor collegeleden (burgemeesters, wethouders) van de deelnemende gemeenten om zitting te nemen in het algemeen bestuur,
spreekt de wens uit richting algemeen bestuur BRU dat het reglement van orde in deze zin gewijzigd wordt,
verzoekt de griffier deze uitspraken onder de aandacht te brengen van het algemeen bestuur BRU,

en gaat over tot de orde van de dag,

P.Jansen (SP)

Aangenomen met steun van Leefbaar Utrecht, GroenLinks, VVD, B&G, D66, ChristenUnie
Tegenstem: PvdA, CDA.

Motie “Bestuur BRU kiezen op basis van politieke afspiegeling regio”

overwegende, dat:
- de leden van het algemeen bestuur BRU op dit moment benoemd worden door de raden van de deelnemende gemeenten en geacht worden om namens het bestuur van hun gemeente inbreng te leveren;
- deze constructie is voorgeschreven door de Wet Gemeenschappelijke Regelingen;
- op dit moment een wijziging van de WGR (dossier 27008) in behandeling is bij de Eerste Kamer, waarbij de benoemingsprocedure niet gewijzigd wordt,

is van mening, dat de controlerende functie van algemene besturen van gemeenschappelijke regelingen versterkt kan worden door deze samen te stellen op basis van politieke afspiegeling, in plaats van vertegenwoordiging van deelnemende gemeenten,

en spreekt de wens uit dat in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen de mogelijkheid geopend wordt om een algemeen bestuur samen te stellen op basis van politieke afspiegeling, bijvoorbeeld op de wijze zoals nu de Eerste Kamer gekozen wordt door de leden van Provinciale Staten,
verzoekt de griffier deze uitspraak onder de aandacht te brengen van de leden van de Tweede en Eerste Kamer,

en gaat over tot de orde van de dag.

P.Jansen (SP)

Verworpen met steun van Leefbaar Utrecht, B&G, D66, ChristenUnie