GVU in de uitverkoop?

5 oktober 2005

GVU in de uitverkoop?

De SP-gemeenteraadsfractie wil opheldering van het Utrechtse college van B&W over onderzoek naar de vervreemding van aandelen GVU. In normaal Nederlands: de verkoop van ons vervoerbedrijf. Dat onderzoek staat op gespannen voet met de plechtige belofte van het college in 2003 dat de verzelfstandiging niet de opmaat was voor de privatisering.

Bij het debat over de voorjaarsnota werd aangekondigd dat het college op zoek gaat naar mogelijkheden om nog eens 20% van de gemeentelijke activiteiten te verzelfstandigen dan wel privatiseren. SP-fractievoorzitter Paulus Jansen spreekt van een fundamentalistische aanpak, niet gebaseerd op de ervaringen in het verleden: de verkoop van UNA, REMU en kabelbedrijf hebben bijzonder negatieve gevolgen gehad voor de consument, die geconfronteerd wordt met hogere en ondoorzichtige rekeningen, onbereikbare callcenters, een bikkelhard afsluitbeleid en minder oog voor maatschappelijke belangen.

De verzelfstandiging van het welzijnswerk, inmiddels ruim vijftien jaar geleden, heeft inmiddels geleid tot de formatie van enkele welzijnsmolochen die meer oog hebben voor hun eigen bedrijfsvoering dan voor de behoefte bij de mensen waarvoor ze horen te werken.

De SP wil snel duidelijkheid over het geheime rapport van Cap Gemini en zal het privatiseringsbeleid van dit college aan de orde stellen bij de algemene beschouwingen

Schriftelijke vragen SP
Geacht College,

De SP-fractie heeft via derden vernomen dat uw College opdracht gegeven heeft aan Cap Gemini om onderzoek te doen naar het “opschalen van het GVU”. In normaal Nederlands: de verkoop van ons openbaar vervoer bedrijf.

Naar aanleiding hiervan hebben wij de volgende vragen:

1.
Hoe is dit te rijmen met de plechtige belofte dat het GVU niet geprivatiseerd wordt, gedaan tijdens het debat over de verzelfstandiging (omzetting gemeentelijke dienst in NV)?

2.
Waarom heeft U deze koerswijziging niet voorgelegd aan de gemeenteraad, alvorens veel geld uit te geven aan een extern onderzoek? Hoeveel kost dat onderzoek trouwens?

3.
Bent u bereid de uitkomsten van dat onderzoek direct na oplevering ter beschikking te stellen aan de gemeenteraad en de ondernemingsraad van het GVU?