SP en GroenLinks willen debat over Europalaan

11 oktober 2005

SP en GroenLinks willen debat over Europalaan

De SP heeft mede namens GroenLinks een debat aangevraagd over de reconstructie van de Europalaan. Bij deze reconstructie blijkt de gemeente in strijd met de wet op de ruimtelijke ordening gestart te zijn met de reconstructie. Probeer dat eens als je een aanbouw aan je huis wilt bouwen.
Ook zijn er illegaal bomen gekapt.
Het debat zal plaatsvinden op donderdagavond 13 oktober.

Bijlage: aanvraag spoeddebat

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Utrecht
Postbus 16200, 3500 CE UTRECHT

Utrecht, 10 oktober 2005.

Betreft: aanvraag raadsdebat reconstructie Europalaan.

Geachte mevrouw Brouwer,

De fracties van SP en GroenLinks verzoeken om aan de raadsagenda van 13 oktober aanstaande toe te voegen een debat over de reconstructie van Europalaan-Europaplein, waarin de volgende vragen centraal staan:
1. Wat zou het kosten om de reconstructie terug te draaien, indien bij de bodemprocedure zou blijken dat deze illegaal is uitgevoerd?
2. Kunt u aangeven waarom u voor de start van de uitvoering van de reconstructie van mening was dat geen vrijstelling nodig was en inmiddels van mening bent veranderd?
(deze beide vragen zijn eerder door de SP-fractie op 24 september jl. als schriftelijke vraag ingediend, maar tot op heden nog niet beantwoord).

3. Hoe is het mogelijk dat het College, toen hen op 23 mei duidelijk werd dat de reconstructie aangevochten zou worden, nog vier maanden nodig heeft gehad om te concluderen dat er wel degelijk een art.19 aanvraag WRO nodig is voor de uitvoering van het reconstructieplan?

4. Hoeveel bomen zijn er tot dusver gekapt in het kader van de reconstructie? Hoeveel van deze bomen zijn gekapt in strijd met de reguliere procedure rond het verstrekken van een velvergunning?

5. De wethouder Stadsbeheer heeft naar aanleiding van een vraag van de SP-fractie bij de rondvraag van de cie. V&B van 21 juni geantwoord dat hij de negatieve kritiek op de informatieverstrekking over de bouwwerkzaamheden bij het Europaplein/de Europalaan betreurde. Het Bureau Bereikbaarheid zou er alles aan doen om betrokkenen te informeren en op 13 juni waren de ondernemers geïnformeerd over de nieuwe bouwfase.
Hoe is dit te rijmen met grote frustratie van de ondernemers over de reconstructie en het eind september genomen meerderheidsbesluit van het College om ter compensatie extra koopzondagen toe te staan?

6. Is het College met ons van mening dat het absoluut onaanvaardbaar is als het gemeentebestuur van Utrecht de hand licht met vergunningverlening aan zichzelf?

Uiteraard zouden wij ook graag de inhoud van de brief d.d. 25 september van wethouder Van den Bergh aan de leden van de commissie Verkeer & Beheer bij het debat betrekken.

Tenslotte worden wij graag geïnformeerd over het collegestandpunt over de motie inzake het schrappen van de extra koopzondagen, die op 3 oktober door de Raad is aangenomen.

Met vriendelijke groet,

P.Jansen