GVU debat waarschijnlijk toch grotendeels openbaar

11 november 2005

GVU debat waarschijnlijk toch grotendeels openbaar

De kans is toegenomen dat de Utrechtse raadscommissie Verkeer en Beheer op dinsdag 15 november toch grotendeels in openbaarheid gaat debatteren over de plannen van Burgemeester en Wethouders om het Gemeentelijk Vervoerbedrijf te verkopen.

Tijdens het slotdebat over de gemeentebegroting was SP-fractievoorzitter Jansen van leer getrokken tegen pogingen van wethouder Van den Bergh (Leefbaar Utrecht, verkeer) en Abrahamse (VVD, financiƫn) om de behandeling volledig achter gesloten deuren te laten plaatsvinden. Zelfs het 14-regelig afwijzingsbriefje op het verzoek van de SP om een openbaar debat werd in "blauw" (geheim) verspreid. Ook leek het erop dat het college het verkoopbesluit nog voor 1 januari 2006 door de raad wilde jassen.

VVD-fractievoorzitter Zijlstra stelde echter klip en klaar dat een eventuele verkoop alleen mogelijk is na een fatsoenlijk, zo veel mogelijk openbaar debat. Hij hoopte daarin de SP te kunnen overtuigen van de noodzaak tot verkoop. Commentaar Jansen: "Hoop doet leven. Zo hopen wij een meerderheid van de raad -die trouwens altijd tegen verkoop was- te kunnen overtuigen dat het afstoten van het GVU rampzalig is voor de klanten en het personeel."
Hoewel de overige coalitiepartijen Leefbaar Utrecht, PvdA en CDA een stuk minder duidelijk waren over hun positie trok de SP daarop een motie over de wijze van besluitvorming in.